tirsdag 16. januar 2018

Flora Turlag: Turtrimmen 2018

Idylliske Gjegnabu fra jenteturen i oktober 2016

Vi er allerede komt til midt i januar. Ute er det mørkt, grått og vått. 
Kjekt å se fremover mot lysere tider som er i vente. Og til noe veldig givende som dette.
Turtrimmen 2018 er nå lagt ut på Flora Turlag sine nettsider.

Turmålene er som følger;


1. Gjegnabu 1160 moh
2. Familie/born Grytadalsbu 325 moh
3. Familie/born Eikefjordstøylen 390 moh
4. Familie/born Flora kommune si Dagsturhytte på Fløgen 468 moh
5. Familie/born Sunndalssstøylen 400 moh 
6. Familie/born Langedalsstøylen 390 moh
7. Håsteinen 964 moh
8. Slettevarden 697 moh
9. Simavatnet 602 moh
10. Askrova – Skara 219 moh
11. Hovden – Vemannsrøysa 239 moh
12. Blånipa – 1 021 moh
13. Endestadnipa 763 moh
14.  Frishatten 281 moh
15. Strandanipa 668 moh


Tja! Tror kanskje at det er mulig å nå alle turmålene dette året. Med litt flaks og planlegging. 
10 måneder høres lenge ut for 15 turer, men hverdagen og helgene er hektiske i seg selv. 
Og så vil jeg gjerne ha med barna slik at de er med på minst familieturene. Det må passe med alle.
Jr er så sprek at han kan i grunn være med på alle turene - går bare på viljen og ønske om det :P

Det er kun 1 tur jeg aldri har vært på før og det er Langedalssstøylen.
Lurer på om den kan kombineres med turen til Endestadnipa.

Jeg har vært ved Simavatnet før, men aldri visst navnet på det :)
Det turmålet kan nås sammen med turen til Håsteinen.
Artig med slike turmål. De gir en ekstra dytt til å gå konkrete turer og å komme seg ut.

Bålkos ved Nipevatnet - som passeres på ferden mot Blånipa. Fint å fyre opp bål - eller isbade om du vil! ;)
Bilde tatt i oktober 2015

Turtrimmen 2018 er eit samarbeid mellom Flora Turlag og Flora kommune 
og skal stimulere til turgåing og gode opplevingar i nærområda. 
Turtrimmåla er spredt rundt i heile Flora Kommune. 
15 turforslag med ulik vanskegrad, 5 av turane er lettare turar og passar som familie- / barneturar. 
Det ligg ei turbok på dei fleste turmåla, skriv deg inn med namn og dato. 
Der det ikkje er lagt ut turbok, noterar du namn og dato på skjemaet. 

For å vere med i trekninga av premiar må du i tillegg levere inn registreringsskjemaet. 
Born under 12 år er med i trekninga av premiar ved å ha teke 5 postar. 
Vaksne er med i trekning av premiar ved å ha teke 8 postar. 
Det vil òg bli premietrekking blandt dei som har teke alle 15 turpostane. 
Registreringsperioden er frå januar til og med oktober 2018. 

Glimt fra turen til Sunndalsstøylen i tåke og skikkelig regnvær - tirsdag 28. juni 2011

I år ønsker jeg heller å ikke låse meg så mye mot Turtrimmen, men det å være utendørs generelt.
Av og til blir det kanskje en avveining om å nå et mål eller ta en annen tur... 
Vi er veldig væravhengige her på kysten. Flere av turene er høyt oppe og med fare for kjapt værskifte.
Da blir det gjerne til at været styrer turmålet litt - spesielt om ferden går alene eller med barn.

Her fra en tur til Håsteinen med Flora turlag 6. juli 2011.
Vi fikk både sol, solide doser regn og mye lyn og torden der oppe på toppen.


Gleder meg til tursesongen 2018 - som allerede er i gang! 😄

Veldig klar for fine turopplevelser - som her på Endestadnipa 763 moh - søndag 21. august 2016

Flora Turlag er veldig aktive og var tidlig ute med å ta i bruk DNT sin SjekkUt app.
Det betyr at du kan "sjekke inn" på ulike turmål innen Flora turlag sitt område.
DNT benytter appen over hele landet, noen turlag gjør det mer bevisst og aktivt enn andre.
Dersom vi er på et turmål sjekker vi alltid inn på turmålet med SjekkUt.
Er det turbok der i tillegg blir det selvfølgelig også signert inn i den ^_^

Utsikt fra Søre Stauren i Kinnaklova på Kinn  - 19. juli 2017

Våren 2017 kjøpte jeg meg et 3-manns telt for å overnatte utendørs.
Terskelen var nok litt høy siden jeg ikke er vant til det - har bare overnattet i telt noen få ganger i mitt liv.
Og det var ikke jeg som slo opp teltet for å si det sånn. Vel, teltet er fortsatt ikke testet....
Å sove ute i telt eller hengekøye i år er definitivt et turmål som skal gjennomføres. 
I den anledning vil jeg absolutt henvise til et innlegg på turjenter.no av Une Cecilie Oksvold:


Der har du meg ^_^ Vel, jeg har barn som vil overnatte i telt også. Spesielt Vesla er klar for det! :))
Flotte turtips som jeg skal ta med meg i sekken foran årets tursesong.

Klar for retur med båtskyss etter fin overnattingstur på øya Kinn 19. juli 2017

Er du klar for flotte turopplevelser og kanskje også noen nye turmål i 2018? 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...