mandag 22. mai 2017

Tåketur - nesten på Strandanipa (668 moh)

Så nært, men så fjernt... Her stoppet jeg.. kun 300 meter fra varden der oppe.
Tåka kom innover i full fart fra alle kanter.

Mai har vært nydelig så langt. Stort sett. Vi har fått mye sol, det spirer og gror.
Fått kjent på smak av sommer. Herlig!

Nå bor jeg på kysten og sol og blå himmel til tross - været kan skifte fort.
Ikke bare på "bakken", men spesielt i fjellene kan det endre seg raskt.

Jeg tok ikke sjansen på en ønsket fjelltur lørdag
- fordi jeg fryktet tåke og satt fast i tåke en gang før på det eksakt samme fjellet (Skålefjellet).
Kunne fint tatt sjansen -  det var vedvarende sol & blå himmel hele lørdag..

Jaja, fikk da ordnet i hagen og solte meg ute for første gang i år i stedet...  ;)

Var helt på tuppa etter tur søndag. Været var så klart mye mer ustabilt.
Tok sjansen likevel - ferden gikk til Strandanipa i stedet.
Sist jeg gikk samme rute var med et vennepar fra Bergen i juli i fjor, se innlegg her.
Finfin tur og med ei storslått utsikt på ferden - og spesielt fra toppen ved varden ^_^




Koselig start på turen - opp lia hvor det er blitt grønt og frodig, sauer og lam på beite.


Det er den tiden på året da alt spirer, vokser til.. og froskene spretter i løypa.
Artig innslag på turen. Filmet denne ene her ^_^

Og nei - så ingen hoggorm denne gangen heller.
Traff et par som hadde vært oppe - de hadde da truffet to på ferden.
Hoggormen liker meg ikke - eller kanskje går jeg for tungt og varsler den lang tid i forvegen 😂

Jeg knipset ikke noe bilder fra start til jeg kom opp på det øverste partiet.
Turmålet i sikte langt der borte - Strandanipa med sine 668 moh.
Skyene var begynt å danse litt vel mye, men sånn kan det være her på kysten...

Strandanipa i sikte

Men hva skjer nå...... ? Nærmet med Strandanipa og siste høyden før jeg kunne skimte varden der oppe..
Oppdager plutselig at tåkedotter fyker forbi meg.
Snur meg og denne veggen kommer inn bakfra - og fra alle kanter samlet.


Det tykner til. Går videre til jeg er 325 meter fra turmålet..
Filmer denne snutten.


Går litt nærmere, 300 meter igjen for å prøve å sjekke ståa litt lenger "oppe"..
*Håp til det motsatte er bevist*
Dårlig nytt. Tvert i mot - tåka tykk som grøt tar over hele fjellmassivet.

Greit. Man skal ha respekt for fjellet og værforholdene der. Inkludert tåka - ikke minst.
Ingen skam å snu - pulsen gikk opp. Bare å sette fart på beina også på retur :))

Vel 300 meter fra målet Strandanipa - ingen skam å snu når tåka tar over.

Og gjett om jeg er glad for det valget.
Knipset noen bilder bakover på ferden ned igjen. Veggen tok over stadig større område.

Strandanipa i tåka
Strandanipa i tåka
Utsikt utover mot lysere mål - ut mot Florø og øyene i havgapet ^_^
Fantastisk utsikt - her mot Nordalsfjorden og fjellene rundt :)

Kom nedenfor det røffeste partiet her - skimter det enslige selet på Strandastølen.
Går du opp fjellet til venstre for selet havner du på Middagsnipa som har varde og turbok ;)

Det enslige selet på Strandastølen

Litt lenger nede i løypa er det et plass som kalles "Kvile".
Fant ut at det var supert å innta kaffien + tursjokoladen der.

Utsikt mot Hatlesetnipa fra Kvile (ovenfor Tonheimslia)
Mmm, fjelltur er fjelltur. Uansett. Utsikt mot Florø - Hatlesetnipa til høyre. 

Tenkte å slappe av på Strandanipa med kaffi og strikk. Kombinere fjelltur og strikk, to favoritter.
Eller ta Strandanipa og Middagsnipa. Vel - det ble ikke noe av de planene.
Pause på Kvile ble "helt innafor" i stedet 😁

En Osloanorakk på pinnene. Fikk tatt noen runder på den 🙈😂

Tåke til tross, en herlig tur i fjellet. Rett og slett.
Nå burde jeg avsluttet innlegget med et bilde av meg etter at jeg tok et solid svalestup...
Fikk meg en spinn i lia og mistet festet under begge beina....
Jupp. Forstuet en finger og slo foten.

Burde vel kanskje lagt ved et bilde av samboer'n da jeg gikk inn døra hjemme.
Svett og fornøyd, stort glis og en blodig og oppskrubbet fot. Jaja, fort gjort. Hører vel med det også.
Går seg til. Straks klar for tur igjen! :P

GPS-løypa fra turen (Polar-klokka)


Info fra Polar:

Turens varighet ca 2 timer og 25 minutter (pause inkludert)
Ca 6,89 km gått, t/r
Maks høyde var på 634,4 moh
Ca 620 m oppstigning
Ca 620 m nedstigning


😊

1 kommentar:

Bundingen sa...

Ikke stas å måtte snu, men en klok beslutning. Flotte bilder som vanlig! Her er det for tidlig for fjelltur, men nå er det like før. Går en del i skogen nå og har funnet fram sykkelen. Sein vår her, og i går først klargjorde vi ene verandaen for sommeren. Tok ettermiddagskaffen ute i dag, men det ble ikke mange omganger for å si det slik. Bundingen er alltid innen rekkevidde.

God mandagskveld fra Ingunn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...