torsdag 18. august 2016

Bremanger: Strusnipa 281 moh og Førdsnipa 300 moh

Min mor og mine to yngste barn - Innskriving i turboka på Førdsnipa 300 moh
Jeg hadde et innlegg fra en tur til perla Bremanger i juli, les gjerne om det her .

Her kommer oppfølgeren med info om fjellturen vi hadde den 15. juli '16.
Jeg og 2 av mine barn + min mor gikk turen til Førdsnipa og Strusnipa fra Lågeidet.
Min mor hadde ikke noen fjelltur på planen under oppholdet,
men sporty nok lånte hun noen store, gamle "ekstraklær" som tåler litt herjing utendørs...

Litt store og uvante klær, men hun ble med. Ikke verst - hun nærmer seg 70 år.
Til tross for at hun vokste opp i nærheten, så hadde hun aldri gått den turen.
Ny tur og opplevelse for alle 4 i følget :D



Ved starten på løypa inne i "Førs", så er det kart og info over ulike løyper. 

Turen starter ved parkeringsplass i Førs. Deretter går man over brua, 
videre over mark, så gjennom "trollskog" og over gjerder før ferden gikk oppover i fint terreng.


Ferden gikk opp til skaret hvor løypa deles i to til de ulike turmålene vi hadde på planen.
Vi fikk opp varmen og pusten - og det skyldes ikke bare været.


Vi gikk først til Førdsnipa som er den høyeste toppen av de to.
Som vanlig - Jr løp avgårde og var på toppen lenge før vi ankom....
Vesla gikk kjapt oppover også.



F Ø R D S N I P A   3 0 0   M O H

Kevin knipset bilder av oss tre... og ikke bare ett... x_O
Den paparazzien måtte stoppes!!! ^_^
Fotografen fant ikke stopp-knappen... Det ble knipset i store mengder....

Et lite stopp med innskriving i turboka og påfyll av sukker i form av kjeks og drikke.
Nydelig utsikt og et veldig fint terreng å gå i.
Vi kunne fortsett fremover og komt til flere turmål.
Vi returnerte samme veg og gikk opp til neste topp - Strusnipa.

Kevin sa det var elefanter i fjellsiden. Det stemte det - iallfall en stor en :D
Ute på vandring

Flott utsikt fra fjellet

Dalevatnet - tror det heter Varpe og Klungreset der borte på andre siden av vatnet :)
Sett mot Dalevatnet og Svarstad / Varpe
God og tydelig turløype - kan ikke ta feil av veien ^_^



S T R U S N I P A   2 8 1   M O H

Og der oppe er toppen - Strusnipa på 281 moh! :)

På toppen var det ei gul turbokkasse og bok som "måtte" signeres i.
Kjekt å sitte der oppe på toppen og se utover hele Struen og utover Hauge.
Rart å se der min mor vokste opp - så nært, likevel høyt nok oppe for rette utsikten.

Flott utsikt fra Strugsnipa - ser ut over hele Struen og utover Hauge.
Oppe i bildet ser man faktisk Kalvåg - og den spissen er nok øya Hovden i Flora kommune

På tide med retur.
Turen gav mersmak - der går jeg gjerne opp igjen.


Utsnitt med nærbilde av turkartet fra plakaten på steinen:


Turbeskrivelsen fant jeg i Bremanger kommune sin "Turboka".
Den har bilder og info på turer i hele kommunen.


Glimt fra Struen

Gamle Selma sin sykkel ved Thorsenbua
- heldig eier er mitt søskenbarn Kurt Arne som har pusset opp hele bua. med en vannvittig sans for detaljer. Og sykkelen :)

Mange flotte turer i Bremanger.
Anbefaler å gå fjellturer der om du har muligheten! ;)

2 kommentarer:

Made by KKann sa...

Drar gjerne til Bremanger ja - flotte turer og bilder.
Herlig det siste bildet - blå sykkel.

Bundingen sa...

Så koselig at dere tok med mor og mormor på tur! Hun er jo i min generasjon. Og med to små sprekinger som springer foran er jo dette bare glede. Fine områder dere ferdes i, med strålende utsikt på hver eneste tur.
Det har vært landligge her i dag. Noen ganger må jeg bare ta det med ro. Regner med jeg er klar for bærskogen i morgen.

Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...