tirsdag 31. mai 2016

Fredagstur til Strandanipa (668 moh)

Varden på Strandanipa... 


Startpunktet for turen til Strandanipa er bare 20 minutter unna i bil.
Fredag etter jobb tok jeg turen til fjells for å nyte solskinn og vandre i supert turterreng.
Helgen ville bli hektisk, så dette var min sjanse til alenetid og tur i fjellet ^_^


Turen til Strandanipa har jeg bare gått en gang tidligere, nemlig 1. mai 2014!
Der knipset jeg en del underveis fra løypa oppover, så det kan du evt lese mer om her.
Hele løypa er rimelig godt merket fra start til slutt.

Når man går fra Tonheim og opp i løypa kan man bl.a. velge mellom Middagsnipa, Strandastølen og/eller Strandanipa.

Turen finner du også på UT.no

Utsikt fra punktet "Kvile" med utsikt mot Hatlesetnipa midt i bildet

Bildene som kommer nå er tatt etter skiltet som viser til Strandanipa like før du ser selet på Strandastølen.


Det er en luftig tur 
- det vil si at man kan nyte ei fantastisk utsikt straks man er over det første skogspartiet før Kvile.

....Selv om jeg ikke har knipset bilder av skilt og merking denne gangen, så er det mer enn nok bilder....
- advarsel om kommende bilderas under her... ^_^


Når man kommer opp på det første "platået" åpner det seg mer og mer.
Flott å vandre der oppe. Det går fortsatt bare jevnt oppover helt frem til varden :)



S T R A N D A N I P A   6 6 8   m o h 


Varden på Strandanipa
Ser utover mot Florø og øyene rundt


Det er turbok i varden og den må signeres!

Utsikt fra varden innover mot Eikefjord

Når man er høyt oppe og helt alene i fjellet...
..da kan det hende at det lekes med kameraet...
... ikke alltid at det blir blinkskudd i slikt intenst sollys med vardeklatring og hopping i berget... :))

Vardebestigning....
..jumpin' around.... 
....flyin' high...  ikke alltid lett å treffe motivet når man er alene ^_^
...hoppende fornøyd i fjellet... 

Panoramabilder tatt med mobilen...

"Satt" der oppe og bare nøt utsikt og vindstille vær. 
Sommer-Florø!!

Det var varmt på toppen... og i løypa :)
Foto fra min instagramkonto @elishideout

Første turen gikk jeg opp på 1 1/2 time og syns det var bra.
Fredag hadde jeg en "god dag" og gikk på litt. Da stod jeg på toppen kl 18:18 etter 1 t og 16 min.

Det står at turen vil ta 2 timer - er usikker på om det gjelder kun opp eller t/r?
Man bruker vanligvis mindre tid på returen.

Turen er ca 3,6 km lang og er gradert med blå løype (middels).
Det der må være oppgitt fra start til topp, ikke tur/retur.
Min gps viser at jeg gikk totalt 9,42 km på denne turen.

Det er stupbratt ned... og der nedenfor det hvite murhuset står bilen parkert :)

Siste bildene fra returen...


For et vær, for en tur. 
Herlig avkobling og den beste starten på helga :)

4 kommentarer:

Lisbeth sa...

Du er sååå flink til å komme deg ut på tur!! Misunner deg der :) Flotte turområder du har i nærområdet :) Klem fra et smallvarmt sørland :)

Birtes tur- og idéblogg sa...

Nydelige bilder! Hoppebildene er kanon-Go! Jeg følte jeg var med på turen!

Fjällripan sa...

Ojojoj vilken utsikt!! Så otroligt vackert och finfina bilder!! :))

Bundingen sa...

For en utsikt sier jeg bare! Er litt misunnelig på den, vet du. Det går det ikke an å skjule.
Flott at du klarer å prioritere deg selv og komme deg ut på tur. Sikkert mange andre ting som roper på mor også.
Flotte bilder nok en gang. Jeg føler også at jeg er med på tur....
Så ta mange bilder og legg ut! Det er artig for flere enn meg, tror jeg.

Verandaliv her om dagen. Nydelig vær med sol og varme. I dag blir det salat til middag. Stekte loff på formiddag, knekkebrød også. Kan ikke bare sitte og strikke.
I går gikk Marit og jeg opp lia til Flaatasetra, og på mandag stekte jeg flatbrød.

Fortsatt god onsdag fra Ingunn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...