tirsdag 12. april 2016

Søndagstur til Hatlesetnipa (583 moh)

Varden med skilt og postkasse - husk å skrive i turboka ^_^

Det har blitt tur i fjellet hver dag i ei uke nå.
Helga var intet unntak, tvert i mot. Bedre tid til lengre turer. Sola strålte og varmet.

Lørdagen var jeg på Eikefjordstøylen med yngste barnet.
Søndagen stakk jeg til fjells alene, nærmere bestemt til Hatlesetnipa med sine 583 m.o.h.
Jeg har ikke vært der på ett år - siden 18. april 2015, les gjerne om den turen her.

Jeg gikk til Hatlesetnipa fra Grov. Kameraet var med som vanlig. 
Hadde egentlig ikke tenkt å dra på det store speilreflekskameraet mitt, men det var den hoggormen da... 
Viktig med ei god linse i tilfelle... Jeg sveiper terrenget for hoggorm hele tiden - uten noe funn....
Har lyst å knipse den. På litt avstand vel og merke ^_^
Har fått det for meg at den dagen kameraet ikke er med, da dukker den garantert opp.. 
Så - her er det litt bilder fra denne turen også. Uten hoggorm altså... :))


Turen starter på traktorveg, går gjennom skog med jevn stigning før det blir mer og mer fjellterreng.
Det lå snø her og der, men det var ikke noe problem. Gikk med lave gore-tex fjellsko.
Skaresnø gjorde det faktisk enklere å vandre i stedet for å gå i deler av løypa som var våt/gjørmete.


Her er jeg nesten oppe - det vil si skal frem i bildet, runde første høyde, litt ned og så opp til masta på toppen.
Ser innover Nordalsfjorden i bildet.

Ser mot Nordalsfjorden og noen av de flotte fjellmassivene som omkranser den


H A T L E S E T N I P A

Så var jeg plutselig på toppen. Kunne gått i t-skjorte (ull) hele ruta. Det var varmt i sola og vindstille.
Det satt en del folk rundt varden og solte seg, så jeg knipset fort og over folket fra avstand  ^_^


Bilderas - omgivelsene sett fra "hovedvarden" på Hatlesetnipa. 

Mot Nordalsfjorden 

Fjell, hav og fjord så langt øyet ser. Fantastisk utsikt i alle retninger.

Zoomet inn så godt jeg kunne fra varden og ut mot Florø

Jeg gikk til motsatt ende på toppen av Hatlesetnipa.
Her er utsiktsbilder fra den siden - starter innover Eikefjorden og så ser man hele runden.


På tide å starte returen.
Skulle hatt rompeakebrett og sust ned igjen over de første partiene med snø.
Hadde ikke det, men satte meg på baken og føk ned det bratteste ^_^

Snøsmelting.. det våres på toppen også :)

Gikk utom varden som ligger litt oppe i løypa på returen.
Det er nydelig utsikt også her.


Fantastisk utsikt (som nevnt et par ganger) og herlig terreng å vandre i.


Plutselig var jeg nede ved bilen igjen. 
En god turopplevelse rikere. 

God uke videre :)

2 kommentarer:

Bundingen sa...

For en natur du går tur i! Flott utsikt alle veier! Kjenner jeg gleder meg til sommerens fotturer selv om jeg ikke gir slipp på vinteren riktig ennå. Kjekt å se bildene dine!

Klem fra Ingunn

Anonym sa...

Du bor på en vakker plass og turmulighetene og utsikten(e) er helt i mitt hjerte. Utsikten, havet, landskapet. Ja, jeg forstår at du ble en fin turopplevelse rikere. Jeg liker bildene, jeg liker årstiden og jeg liker at du zoomer inn på Florø. Klem fra Birte

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...