tirsdag 15. mars 2016

Barnas Turlag: Fra Teigen til gapahuken på Klavelandet

Barnas Turlag sin maskot Turbo er alltid med på tur! :)


Barnas Turlag i Florø arrangerer en månedlig aktivitet som er åpen for alle, medlem eller ei.
Søndag 13. mars gikk turen fra Teigen til gapahuken på Klavelandet.
Gapahuken der er velkjent for oss, men det var første gang vi gikk denne ruta.
Vi er vant til å gå fra Mekevika og opp.
Stien fra Teigen er kanskje litt mer barnevennlig med mindre oppoverbakker å gå for de minste.


Startsted (fra Florø i retning innover mot Eikefjord):

Kjør forbi Mekevika og forbi rasteplassen innenfor.
Deretter tar du av på første avkjørsel på venstre side (har du komt til Bjørnseth har du kjørt for langt).
Du kommer opp til et par bolighus - kjør videre på vegen til ovenfor husene.
Der kan du parkere. Du kan evt parkere litt nedenfor, men spør gjerne om det er greit ;)

Løypa er ikke merket, men gå mot et tre med huske på (eller disse som vi sier her).
Løypa starter ved en åpning i gjerdet der og det er god sti å følge like til gapahuken.
Det tar ca 30 min å gå for voksne i rolig tempo, så litt lenger tid må beregnes for små føtter. 


Vi parkerte på gårdstunet - man kan kjøre opp her og parkere ovenfor ved trærne øverst i bildet her.
På bildet under her ser du parkeringsplassen ;)

Litt regn var ingen hindring for en tur i skauen.
I underkant av 30 personer deltok - fra ca noen mnd gammel til besteforeldre med barnebarn.
Jeg hadde med mine 2 yngste barn - og de hadde med hver sin venn.
Det endte med at mor til den ene også ble med på tur :)

Da startet ferden. Barnas Turlag hadde flere ledere i følget.
Unge, flinke Alida var turleder og gikk fremst - alle måtte holde seg bak henne :))

Regn, tåke og snø i terrenget 

Det var slush i løypa. Kjekt å ake på baken på returen.
Ser du katten i snøen - bildet til høyre?? :) Vesla mi måtte ha dette avbildet ^_^


Kos i gapahuken
Fyrbøteren imponerte barna med øks og vedhogging og fikk fart på bålet med en gang.
Sultne turbarn satt klar med grillspyd og pølser ^_^
Bålkos og grilling er alltid kjekt og samler folket.

Jeg bakte skillingsboller som var med i sekken sammen med varm kakao, krem og mini-marshmellows.
Pølser, brød, store marshmellows og noe "tryllesnop" var også med.
Med mye energiinntak var vi garantert fart på følget på returen, hihi... _P


Da var det klart for retur samme veg.

Siste innskriving i turboka i gapahuken


Litt trøtte og slitne, men så fornøyde likevel. 
Vesla fikk hodepine og det la en demper på hennes opplevelse underveis, men den forsvant på returen.
Venninna brente seg litt på en varm grillpinne, så tommelen måtte i snøen innimellom.
Alt ordnet seg og de hadde det kjekt :)

Gjengen er klar for neste tur med Barnas Turlag 13. april! :)

3 kommentarer:

Made by KKann sa...

Herlig med tur - så kjekt å kunne ha med venner.
Og - ja - jeg så katten - måtte kikke flere ganger - men så dukket den opp - så herlig.

Bundingen sa...

Så kjekt sier jeg bare! Skulle ønske det var Barnas turlag da våre barn var små, men nå er det faktisk et lag her, og jeg ser de har vært og pilka og selvfølgelig på Langedrag.
Ser en fin rød og hvit genser på bildene også.
Og Vesla di føler jeg nesten at jeg kjenner littegranne nå etterhvert.
Nydelig vær her i dag, og jeg spiste formiddagsmat på stabburstrappa for første gang i år. Men det var en liten trekk som ble litt kald etter ei stund. Nå baker jeg brød og rundstykker og har et par små sokker på gang.
Fullt hus her i påskeferien, og jeg regner med det blir liv med to småkarer på oppdagelsesferd.

Riktig god påske til deg og dine!

Klem fra Ingunn

Marianne sa...

Virkelig fint med "Barnas turlag". Ingenting er som å komme seg ut i naturen og det er kjekt å begynne når barna er små. Flotte bilder du har tatt fra turen:-) Ønsker deg og dine en riktig god påske! Klem Marianne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...