tirsdag 8. desember 2015

Tova mariusvotter til meg selv :)

Tova votter til meg selv :)


Strikk på settpinner 6mm i Vamsegarn går fort unna.
Mariusoppskriften sitter godt i fingrene, så det går fint med strikk og sosialt samvær samtidig.
Det går ikke alltid etter planen likevel..
Toving er risikosport og resultatet ble litt annerledes enn forventet.
De ble for små til tiltenkt mottaker, så nå har jammen jeg fått meg votter!

Mitt første par - til meg selv. Kjekt.
Liker blått, så denne fargekombinasjonen passer supert.
Har mer garn av samme slaget, skal jeg gjøre et nytt forsøk....?

Det har uansett blitt strikket litt mariusvotter.
Kjekke plagg - og like fine i ulike fargekombinasjoner.

Votter ferdig strikket - klar for toving... Spennende.... ^_^


Oppskrift: Sandnes garn sin "Marius" tova votter
Garn: Rauma Vamsegarn 1 nøste farge #00 hvit, 1 nøste #49 isblå/lysblå og 2 nøster #82 blå.
(det står Sandnes garn sitt Fritidsgarn i oppskriften, men det selges ikke her i byen)
Pinner: 6mm
Str: M/L

Vottene som kom ut av vaskemaskina etter toving passet ei damehånd.
Jeg formet og utvidet de litt, deretter strakk jeg de litt i fasong før tørking.

Toving: 40'C, 1 skylling og ca 800 omdreininger.

Blir ikke klok på tovingen i maskina mi. Mørke farger tover kanskje mer enn de litt lysere....?
Til tross for færre omdreininger enn på de andre, så tovet dette paret mer.

Vottene var tiltenkt en mann, men de ble så små at jeg tar de selv ^_^
Aldri så gale at det ikke er godt for noe, hihi... :P


Mine nye votter
- og bakte pepperkakevotter laget av mine to yngste bakere søndag kveld :))


Beklager smågule bilder, men slik blir det med dårlig innelys og  regn og mørke utendørs.



Ha en fin-fin tirsdag! :)

8 kommentarer:

Ufostrikk sa...

Nydelige votter! :) toving er spennende ja, hadde nettopp tova to barnevotter som ble til harde klumper. Tror jeg skal klippe julehjerter av dem, aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Med kjæleik til livet sa...

kor fine votta lell --- det har eg aldri strikket -- kansje neste år ;)

monika smil ;)

Barwitzki sa...

Riktig fine votter, herlige farge og klassisk Marius er fantastisk alltid.
Best med tove. Jeg har små hander...jeg tror jeg strikker denne votter :-)))
Bare... først jeg må strikke ferdig julegave...
Hilsen til deg. Ha en riktig god adventsuke. Klem fra Viola

Bundingen sa...

Maskina mi tover mer når jeg har strikka med pinner nr 6 enn nr 5. Forstå det den som kan. Jeg bruker også Vamsegarn, og jeg synes det gir myke, gode votter. Finull er også bra for en tynnere variant. Vottene dine er kjempefine. Kanskje jeg skulle strikke meg et par Mariusvotter mens jeg har garn og pinner framme? Driver med øl-vott nr 2. Spennende.

God tirsdagskveld!

Klem

Tine sa...

Tusen takk for tips om oppskrift, nå har jeg skrevet ut og har garnkjøp på agendaen. Hvis jeg skal bruke alternativt garn hvilke strikkepinner bør det være beregnet på? De ser jo ikke så løst strikket ut de du viste før toving her?

Birgitte sa...

Etter så mye vottestrikking fortjener du å få et par selv også syns jeg :)

Lisbeth sa...

Hell i uhell dette da. Kjekt med noe til seg selv også😉. Superfin i fargene- jeg liker og blått☺️

Tine sa...

Vel overstått jul, og tusen takk for inspirasjon og veileding til vottestrikking. Strikkingen tok helt over for lesing i desember og det endte med 8 par før jeg landet her hjemme nå, etter juleferie. De to siste parene er i vaskemaskinen akkurat nå. Snakker om at bøker er "medrivende" men denne strikkingen var skikkelig vanedannende :) Igjen tusen takk for at du ga meg en desember i julegave-lagingens ånd :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...