mandag 12. oktober 2015

Hovlandstølen (475 moh) - Nipevatnet (702 moh) - Kvalvikstølen (410 moh)

Kos ved Nipevatnet (702 moh)


Det ble en nydelig fjelltur i Eikefjordtraktene på lørdag.
Tenkte jeg skulle prøve meg på en tur med litt vekt på ryggen.
En tur til Nipevatnet med ved og kaffikjele fristet veldig, så slik ble det.
Prøver å gå i variert terreng,  men likevel på turmål jeg har vært tidligere.

Iallfall - det ble en fantastisk lørdagstur alene igjen. Ordnet logistikken i hjemmet og stakk avgårde.
Ingen ble spurt om de ville bli med. Bare vandre i egne tanker og nyte naturen, stille og rolig.
Og så kunne jeg selvfølgelig prøve formen og gå i eget tempo akkurat som det passet meg ;)

Ser at jo mer jeg jobber og jo mindre tid jeg får alene nå, 
jo mer savner jeg den alenetiden jeg hadde da jeg var mer sykemeldt.
Turene er sånn sett vinn - vinn for meg. Fjelltur, ro, opptrening, luksus alenetid - min form for yoga, hihi!!


R A S T E P L A S S E N   I   E I K E F J O R D

Bilen ble parkert på rasteplassen og de første skiltene startet rett overfor hovedvegen.
Man kan ikke gå feil i de merkede løypene.
De har gjort en kjempejobb med nye turområder og merking på eksisterende.

Dette var første gang jeg valgte den nye "starten" på turen opp til Hovlandsstølen.
Supert skogsområde. Mye å utforske for barn vil jeg tro ;)


Løypa opp til Hovlandstølen er traktorveg. Det er jevn stigning og kan være litt tungt.
Får opp pusten om du går på litt ^_^

Motbakkeløpet Hovlandsstølen opp arrangeres her hvert år.... ;)



H O V L A N D S T Ø L E N   4 7 5   M.O.H


Ferden gikk videre fra Hovlandsstølen og opp til Nipevatnet.
Det er skilt fra stølen og du skal over broen i bildet under her. 
Det er fin sti derifra og det er godt merket med skilt og røde merker opp til vatnet.



N I P E V A T N E T   7 0 2   M.O.H

Du kan lese turbeskrivelse på Eikefjord.net sine sider.

Jeg gikk bort til enden av vatnet ca midt i bildet og fyrte opp bål til kaffikjelen der

Fortsetter man ferden utover mot toppen i bildet til venstre, så kommer man til Flatenipa.


Jeg elsker bål, knitring, kos og skikkelig kaffe fra kjele. 
Mmmmmm!! :))

Hadde med meg kakemann i nista.. nomnom...
Jula kom tidlig i fjellet, hihi.. ^_^
Fortsetter man turen innover i fjellene ved andre enden av vannet, så kommer man til Blånipa 1021 moh.

Ved Nipevatnet er det flott utgangspunkt til turmålene Blånipa, Flatenipa og Strandanipa.
Jeg har kun vært på Strandanipa tidligere, men har da gått opp fra Tonheimstranda.

Klar for å vandre videre - ned igjen til Kvalvikstølen.


Tok bilder av terrenget nedover igjen - litt mer imponerende enn bare med turmerking i fokus ;)


Man må krysse en liten foss - heldigvis var steinen i midten tørr denne dagen.. Glatt hvis ikke... o_x
Er den vanskeleg å komme over, følg ryggen litt lenger vestover og kryss elva der. 


Her er jeg tilbake igjen - litt ovenfor Hovlandstølen.
Det stod et skilt mot Kvalvikstølen, så jeg valgte å gå rett ut dit i terrenget.
Alternativet var å gå ned på traktorvegen til det viser skilting til høyre ut mot stølen.
Det er kun traktorveg hele ruta. Kjekkere å vandre i terreng og nyte flotte høstfarger og små vann + utsikt! ;)

Skiltet viser retning mot Kvalvikstølen

Kryss elva og fortsett videre i terrenget ;)
Der nede er Kvalvikstølen 
Utover mot Florø og øyene

Resten av løypa er traktorvegen ned - samme veg som jeg gikk opp.

Eikefjord


Litt detaljer om turen fra Endomondo appen jeg bruker

Starttid: kl 10.09, slutt: kl 13.56
Klokka viste på Hovlandstølen 10.49, ved Nipevatnet 11.37 og på Kvalvikstølen 13.24.   .

Distanse gått: 11,92 km
Varighet: 3 t 12 min
Laveste punkt: 69 m, høyeste punkt: 710 m
Total oppstigning: 649 m, total nedstigning: 662 m

11'C og skyet, vind 20 km/t


Ha ei flott ny uke!!! :D

1 kommentar:

Bundingen sa...

Nå må nok forma være ganske god! Fine saker! Skulle gjerne gått den turen... Misunner dere all den grundige skiltinga. Håper riktig mange benytter seg av tilbudet.
Her er det surt og kaldt i dag. Jeg holder meg inne, slapp, tett i nesa og hoster. Det går nok over, men har ikke all verdens tålmodighet, dessverre.

Fortsatt god mandag!

Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...