mandag 24. august 2015

Turutstyr til en liten nevø ♡

Sitteunderlag og speiderkopp til vesle Emil ♡
Min søster og svoger fikk en liten sønn i juni.
Til helgen skal skjønningen døpes og jeg er så heldig å få være stolt gudmor til gullet.
Siden jeg er glad i tur og friluft, så skal det ikke stå på utstyret til vesle gutten.
Han skal få være med ut på tur fremover.
 Som en liten ekstragave til "skikkelig" dåpsgave,
så får han sitt eget sitteunderlag og en ekte speiderkopp i tre ;))
Det er litt mi greie. Jeg har laget sitteunderlag i ull til "alle"
+ supplert god turkopp i tre m/navn på til de fleste i familien.
Det gjenstår ett par stykker ennå....

Vel, vesle gullet heter Emil, så det står selvfølgelig på koppen.
Dessuten er både jeg og foreldrene glad i fotball-laget Liverpool.
Det blir nok han også... kanskje ^_^
Derfor står det YNWA på den andre siden - det står for "You'll never walk alone".
Passer vel godt på en turkopp også ;)

Trekoppene kjøper jeg lokalt hos en kjenning via nettsiden hans - www.storoien.no

Godt og varmt med sitteunderlag strikket i Drops Nepal
Oppskrift: Sitteunderlag
Garn: Drops Nepal - 2 nøster koksgrå #0506 og 1 nøste okergul #2923
Garnet ble kjøpt på den lokale garnbutikken, Garn- og brukskunst.

Til nålefilting benyttet jeg en rest med Drops Karisma.
 Pinner: 7mm

Jeg la opp 65 m og strikket rillestrikk.
Startet med koksgrå.

Om du ønsker band til å knytte sammen sitteunderlaget med, så gjør som følger:

Strikk til ca halve høyden og legg inn et "knappehull" for å gjøre plass til båndet.
Legg inn et kast, strikket 2 r sm før de to siste maskene på runden.
På returen strikker du kastet igjen slik at maskeantallet blir det samme.
Strikk ferdig med grått og gå over til evt annen farge. Jeg strikket med okergul.

♡♡♡

Sitteunderlaget er strikket litt mindre enn vanlig siden det er til et barn.
Det er likevel ok størrelse. Det målte 41 cm høyde x 49 cm bredde før toving.

Band - ca 72 cm langt
Hekle 5 luftmasker, hekle fastmasker over 3 fm til ønsket lengde.
Krok: 5mm 


Toving
40'C, 1000 omdreininger, 2 skyllinger.
2 dæsjer med grønnsåpe i maskina.
Sitteunderlaget ble tovet i en vaskepose.

Det funker veldig bra i min maskin :)

Det er sol og varmt ute, nesten 25'C...
Alt og alle er varme, tørste... og nyter sommer.. ^_^


Ha ei fin uke! ;)

6 kommentarer:

Strikkepause sa...

Så fin og koselig med en tradisjonsgave!

Birtes tur- og ideblogg sa...

Supergøy dåpsgave; kreativ, sjarmerende og veldig fin! Jeg ønsker deg en knakende fin mandag kveld.

Anette sa...

For en liten heldiggris! Utrolig vakre gaver, og YNWA på koppen setter jo en spiss på det hele ;) Håper på en helaften i kveld foran tvn, ikke sant? :)

Siddis back home sa...

Så flott gave! Det blir nok stor stas!

Made by KKann sa...

Ahhh så fantastisk flott "attåt" gave - herlig.

Barwitzki sa...

Fantastisk gave har du laget... så veldig søt for liten gutt EMIL.
Hilsen til deg og klem fra Viola

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...