onsdag 4. mars 2015

Lille konglelue ✭

#konglelue aka #lillekongle - mobilbilde fra min Instagram: @elishideout



Det går i luestrikk her. Det er litt hektiske tider, men spøt må man ha.
Får ikke strikket så mye eller hver dag, men det blir jo fort resultat med tykt garn og små prosjekt.

På instagram er det mye inspirasjon å finne. 
Der kom jeg over noen bilder hos @Skattekista og hennes mønster "Lille Kongle". 
Den måtte strikkes så klart, så jeg kjøpte inn mønsteret hennes.

Lua "Lille Kongle" skal bli gave til ei lita ukjent frøken
- lua heter #littlewoodland på engelsk



Garn: Litt over 2 nøster Drops Nepal brun #0618,
kjøpt på lokale garnbutikken
Pinner: 3,5mm
Str: 6-10 år 

Lua skulle være til 4-åringen min,  men den ble litt kort og kompakt for henne.
Jeg prøvde den på henne mens hun sov i går kveld (!), og da så den jo passelig ut... 
Så jeg lot være å strikke et par centimeter ihht oppskriften før felling... 
I dag rakk ikke lua så godt nedfor ørene som snuppa liker, så det ble bom. Den er for liten.
Det gjør absolutt ikke noe. Jeg lager en ny til henne....


Denne lua sender jeg til aksjonen #Vaffelstrikken.
Les mer om den flotte gjengen og aksjonen deres der.

Liker du å strikke - og da luer, skjerf, sokker og votter?
Vaffelgutta deler det ut til hjemløse i de store byene. Støtt opp da vel :)

Ble litt usikker nå... Hjemløse står der. 
Gjelder det bare voskenstørrelser eller str for både små barn, barn/ungdom og voksen.. 



Dette er et artig mønster å strikke. 
Kanskje skal jeg strikke med større pinner eller med et tynnere garn i neste forsøk - 
og justere litt ihht størrelse og garn. 

Må nok kjøpe en fjuskepels-dusk til den nye varianten ;)

Konglelue med dusk

Fin dag til deg! 

6 kommentarer:

Made by KKann sa...

Skikkelig kul kongle-lue.

Bundingen sa...

Denne lua likte jeg også! Venter på flere av samme type.

God onsdagskveld fra Ingunn

Hilde sa...

Hei! Dene lua er så fin! vet du om det finns mønster til voksen også?

Hilde sa...

Hei! Denne lua er veldig fin, vet du om det finnes mønster til voksen også?

Karoline sa...

Hei hei, takk for at du deler så fine bilder av ditt prosjekt! Ble inspirert til å prøve meg selv! Men nå står jeg altså litt fast, for jeg er på ingen måte en erfaren strikker.

Jeg har kommet til mønsterbiten, og lurer fælt på hva jeg skal gjøre med disse to maskene som man henter opp fra rillekanten under. Disse bildene hun har lagt ved i oppskrifta sier meg fint lite. Går ut i fra at de ikke strikkes vanlig da, så jeg skjønner at de skal felles på en eller annen måte.

Eli Kristin Magnussen sa...

Hei Karoline! Jeg får ikke se din profil og kan dermed ikke svare deg direkte. Kanskje har du funnet ut av det, men jeg svarer deg her likevel :)

Dersom du leser beskrivelsen i teksten OG ser på bildene trinn for trinn, så gir de en god forklaring på hva du skal gjøre. Ved å hente inn to vrangmasker på omgang 9 og 10 under på samme pinne som den masken du skal strikke, så strikker du tre masker sammen som en. Det gjør du to og to ganger ihht mønster. Da lager du "konglemønster" diagonalt, litt etter litt :)

Lykke til med lua! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...