torsdag 29. januar 2015

Langjakke

Langjakke i ca str 5 år til vesla


Det har blitt noen plagg etter design av Marte Helgetun,
spesielt fra boka "Strikk til barn, sjarm i hver maske".
Denne langjakken er nok et herlig strikkeplagg etter hennes oppskrift.
Jakken ble ferdig i går og brukt i et bursdagsselskap.
Jeg rakk å ta bilder før bruk, men det var mørkt da vi dro i bursdag.
Sola skinner i dag, så jeg burde tatt bildene nå... Ser de ble litt mørke dessverre.
Jakka er hvit/isblå ut, men ser nesten lyseblå ut på disse bildene.
I dag er den i bruk i barnehagen. Vesla har lagt sin elsk på nye strikkejakka si :)
  
Fantastisk flott passform, varm og god. Jakka rekker henne til like over knærne.
Myyykeste garn. I love it! :D
#langjakke etter @martehelgetun design
Oppskrift: Langjakke fra boka "Strikk til barn, sjarm i hver maske" av Marte Helgetun
Garn: 4 nøster Sterk fra Du store Alpakka #806 + litt mer rester av samme farge/koke
2 1/5 nøste (!)  Air fra Du store Alpakka #DL104.
Pinner: 4,5mm og 5mm
Str: 6 år til 4-åringen min
Jeg la opp antall masker ihht str 6 år, men strikket lengden til ca mellom str 4 og 6 år
Garnet Sterk og knappene er kjøpt på den lokale garnbutikken Garn- og brukskunst.
Det stod garnet Mirasol i oppskrift, men jeg hadde nok Sterk liggende.
Vesla valgte ut knappene selv. Nesten neon råååsa :)
Air ble kjøpt hos Strikkenett.no for en tid tilbake. Utrolig drøyt garn - 25g gir 235m.
Det stod 175 g Air i oppskrift, men jeg har brukt kun knappe 75 g. Trykkfeil i bok...?
Det leses også mellom litt jobb, fysio, litt opptrening i skauen og ellers.
Jeg låner bøkene på biblioteket og har sikkert 20-25 bøker på leseplanen pr idag, hihi.
Det går mye i krim og jeg leser nå "Nattevakt" av Helene Tursten.
Den handler om kriminalbetjent Irene Huss og kollegaene.
Det er laget tv-serie av bøkene. Nærmer meg slutten og det er spennende ^_^
Dessuten lånte jeg meg også boka "Utemat" av Esben Johansen og Cecilie Skog.
Den likte jeg faktisk så godt at jeg skal kjøpe den selv. Gode tips og menyer til turmat.
Kjekt med bøker. Kan anbefale dem begge to :D
Her er det kaldt og solskinn etter mye gråvær og regn.
Det har blitt lite PC og lite tid online i det siste. Tusen takk for herlige kommentarer.
Kommer straks tilbake på besøk ;)
Ha en fin torsdag!


5 kommentarer:

Ruths datter sa...

Tenker hun ble flott i denne jakka ja. Ser herlig myk ut.
Klem

Bundingen sa...

Lekker langjakke! Lett å skjønne at den må brukes.

God torsdagskveld! Jeg har akkurat vært ute på ski med hodelykt. Herlig.

Klem fra Ingunn

Kirsti sa...

Åh, så utrolig fin! Stilig strukturstrikk og nydelig farge! Deilig med lang og varm jakke!

Terese sa...

Veldig fin:) Tenker hun her fin i den ja. Ser veldig god og varm ut også.
God helg :)

Lisbeth sa...

Kjempefin jakke :) Du strikker masse fint synes jeg! Jeg har alt for mange prosjekter på gang nå, både innenfor håndarbeid og alt for mange bøker på leselisten min. Døgnet skulle hatt flere timer :) Ønsker deg en herlig helg! Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...