søndag 12. oktober 2014

Skappelgenser str ca 5/6 år ★

Ny Skappelgenser til vesla mi

Jeg forbereder barnas garderobe til kjøligere dager.
Kombinert med lett og rimelig rask strikk.
Vesla mi har en grå skappelgenser som er blitt flittig brukt.
Jeg strikket den i oktober 2012, se innlegget om den varianten her.
Den er begynt å bli litt liten, så en ny var nødvendig.
Jeg så litt på oppskrift og litt på den grå varianten,
men denne i lyngfarge ble likevel litt vel stor.
Brukte den i dag, men den vil nok vare i 2-3 år til, fnis..
Men det er jo greia med Skappel - store og varme kosegensere :)

Oppskrift: Basert på Sophia's Skappel-genser
Garn: Ca 3 nøster Du store alpakka sitt "Faerytale", farge #706
Ca 3 nøster Drops Alpaca, farge #3800
Det er to fine garn sammen som gir en herlig fargekombinasjon i fargen lyng.
Pinner: 7mm

Pynt: Heklet blomst og heklet kant rundt halsen
Blomst - heklet etter denne videoen.

Heklet pyntekant - først en omgang med *1 fastmaske, 1 luftmaske* i hver maske.
Neste omgang er en stav i annenhver maske.

Som nevnt så tok jeg utgangspunkt i den originale oppskriften til Skappel for barn.
Den er basert på str 2/3 år.

Mine endringer skulle passe min snart 4 år gamle snuppe - altså ca str 4/5 år.
Det ble vel heller str 5/6 år her.. Kanskje ved bruk av mindre pinner..? ^_^

Jeg la opp 58 m på for- og bakstykke.
Jeg strikket 11 omganger med 2 rett og 2 vrang på begge stykkene og på ermene.
På bakstykket strikket jeg ca 50 riller før felling.

Jeg strikket 42 riller og felte av til hals.
Om jeg husker rett, så felte jeg 12 m til hals på forstykket og felte videre ihht oppskrift.

Jeg la oppå 36 m på ermene.
Jeg økte ihht oppskrift - dvs. 2 masker pr omgang etter hver fjerde rille.
Det er finest om du øker etter den første m og før den siste masken på hver økerunde.
Jeg strikket 35 riller før felling.

For å slippe å sy sammen også ermene,
så strikket jeg de først på settpinner før jeg gikk over til rundpinner da det var nok masker ;)

#skappelgenser #sophiasskappelgenser i lyngfarge

Jeg har litt mer garn, så nå er en rillestrikket rund hals på pinnene.
Det vil matche genseren og holde henne varm i halsen. Om den passer... :P

Har alle barna hjemme nå i siste del av høstferien,
så det er lite nett og strikking disse dagene.

Fortsatt fin søndag kveld - og fin uke til deg! :)


5 kommentarer:

Lisbeth sa...

Så søt den ble med den lille pynten på :) Den skal nok frøkna bruke mye! Nå nærmer det seg vanlige dager hos meg igjen, så da håper jeg at jeg får bedre tid til å blogge og besøke alle de fine bloggvennene jeg har fått litt oftere :) Ha en deilig uke :)

Birgitte sa...

For en nydelig dus rosafarge du har valgt til genseren! Likte blomstdetaljen:)

Bundingen sa...

Nydelig farge på genseren! Jeg er også svak for heklarosa. Kjekt med litt pynt. Vær glad genseren ble litt stor. De små vokser jo som slyngplanter, og det er jo kjekt at den varer litt.

Ønsker deg ei fin uke! Jeg har satt en tre-dobbel rundstykkedeig, og nå skal jeg strikke litt mens den hever.

Klem fra Ingunn

Made by KKann sa...

Flott strikk - som alltid.

Så kos at alle barna var hjemme i høstferien.

Vi fartet litt i høstferien fra fjellet til skjærgården - deilig med fri og kos med ungene.

Det er så gledelig å se at du er ute og oppe på en topp i dag!!

Topphilsen fra AK

Kirsti sa...

Nydelig genser! Denne blir deilig nå som snøen daler utenfor vinduene:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...