lørdag 25. januar 2014

Supportersokker: Chelsea FC (oppskrift) ✰

Tjokkelabba til en Chelsea-tilhenger


Det er mange fotballsupportere i familien og selvfølgelig støtter de ikke de samme lagene
- hverken når det gjelder norske eller utenlandske.
Jeg skjønner jeg har satt i gang noe her med dette paret...
Jeg har vel nærmest forpliktet meg til å strikke tilsvarende supportersokker
til x antall personer og deres lag.
Kjekt at det faller i smak det man lager,
men nå vet jeg ikke helt hva jeg har sagt ja til for å unngå trøbbel i hjemmet :)

Disse sokkene er til en som har bursdag på mandag.
Det er til far til mine to eldste barn. Tror ikke at han er innom her.... ? :)
Her i huset er det Liverpool, Barcelona og Manchester United som gjelder...
Hiii haaa... Jeg er da tilhenger av Liverpool sammen med eldste sønn.
Moro med fotball og sosialt er det iallfall, knis..  ^_^

Chelsea sokker


Oppskrift: Min egen variant i ca str 43/44
Garn: Rauma PT5 sport (2 nøster blå og 1 hvit) samt 1 nøste Sandnes smart i "gull"
Den røde er en liten rest fra garnlageret.
Lokale garnbutikken hjalp meg med rettet garnet til gull-detaljene.
Alltid flinke og hjelpsomme der :)
Pinner: 4mm

 Jeg la opp 15 m på pinnen, totalt 60 masker.
Jeg strikket 20 omg med 2 r, 2 vr.
Deretter 1 omgang rettstrikk og så fulgte jeg mønsteret fra Tori, versjon medium/large.
Jeg la inn 4 m ekstra blå mellom hvert diagram for at maskeantallet skulle gå opp.
 Deretter strikket jeg 1 omg rett etter mønster før jeg strikket 10 omg 2 r, 2 vr.

Hæl
Hælen ble strikket over de to bakerste pinnene med 30 m.
Jeg strikket 25 omg rett før felling som ble gjort slik:
Strikk til 10 m gjenstår, snu. Strikk til 10 m gjenstår, snu.
Strikk til 1 m før siste snumaske. Ta m av pinnen, strikk neste og dra så masken over. Snu.
Strikk til 1 m før siste snumaske gjenstår. Strikk 2 m vr sammen, snu.
Slik fortsetter du annenhver til du har felt alle.
Plukk opp ca 13 m på sidene mens du strikker rundt.
Jeg strikker rett på undersiden og 2 r, 2 vr på oversiden.
Etter en runde strikk, så må det felles litt for å få 15 m igjen på alle pinnene.
Strikk til det gjenstår 3 m igjen før fot (undersiden), str 2 vr sammen.
Strikk oversiden og på første pinne på undersiden strikker du 1 r, deretter 2 r sammen.
Slik gjør du annenhver omgang til du har 60 m totalt på pinnene.
Jeg la inn striper på sokkene for å ta igjen fargene fra mønsteret.

Felling til tå:
Strikk bare rettstrikk nå. Jeg feller på annenhver pinne 3 ganger:
Strikk til 3 m før pinne - str 2 vr sammen, 2 r, 2 r sammen.
Deretter på hver runde til det gjenstår 8 m.
Kutt tråden og dra gjennom maskene.

Strikk sokk nr 2 :)
Jeg burde speilvendt mønsteret på sokk #2,
men hadde ikke tid eller mulighet der og da. Sokkene ble strikket over 3 kvelder.
Håper sokkene passer til mottaker.
Testet ut på "pailabbene" til eldste sønn og de passet der ^_^

Chelsea tjokkelabba
Det er ikke fotballsokker på pinnene nå. Det er noe roooosa.
God lørdag! :)

7 kommentarer:

Kirsti sa...

Så flott gave til ihugga fotballfan! Regner med det komme flere varianter i tiden som kommer:)

Lisbeth sa...

De faller nok i smak :)Mine nevøer er city fans, kanskje jeg får strikke noe til dem ;) Håper du får ei super helg <3

Marianne sa...

Så flotte de sokkene ble:-) God lørdagskveld! Klem Marianne

Marianne/skorpionen sa...

Knalltøffe sokker da! Og sannelig har du begitt deg ut på litt av en "reise" så lenge som alle har ulike favorittlag LOL

Håper du får en flott søndag!

Anne sa...

De var stilige! Blir nok en fornøyd mottaker ;)

Kos deg resten av søndagen!

Made by KKann sa...

Hei hei!!
Skikkelig kule!!
Søndagsklem fra AK

torirot sa...

Så flotte sokker, da! kjempefine :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...