lørdag 14. desember 2013

Lussekatter, Luciafeiring og julefest på barneskolen ✮

Fredag 13. desember

Det er hektiske førjulstider og det følger mye kos og sosialt samvær med når man har barn i ulik alder.
I går var det Luciafeiring og julefest sammen med min yngste sønn og klassen hans.

Det involverer innsats fra foreldrene og jeg var blant dem som skulle bake Lussekatter.
Det liker jeg:
Nystekte lussekatter i forskjellige fasonger og størrelser
 
Disse er utrolig gode. Jeg brukte gurkemeie denne gangen.
Prøv selv, kjempegode :)
 
 Lussekatter
(tine.no)
 
150 g TINE Ekte Smør
5 dl TineMelk Hel
50 g gjær
1 g safran (evt. 1/2 ts gurkemeie)
150 g sukker
½ ts salt
2 ts kardemomme
13 dl hvetemel (ca.)
 
Pensling og pynt: 1 sammenvispet egg 1 dl rosiner
 
 
Smelt smøret. Tilsett melken. Smuldre gjæren i bakebollen og rør den ut i litt av den lunkne melkeblandingen. Bland i resten av væsken.
 
Rør i sukker, salt, kardemomme, safran (evt. gurkemeie) og mel til deigen er passe fast. La deigen heve under plast på et lunt sted til den er dobbel størrelse.
 
Sett stekeovnen på 250 °C.
Ta fram stekeplater som du smører eller har på bakepapir.
 
Strø litt mel på bordet, elt deigen godt.
Del deigen i biter og trill dem til lange fingertykke pølser. Del i ca. 30 biter.
Form ulike lussekatter, bare fantasien setter grenser
 
Legg de ferdig formede lussekattene på stekeplaten
og la dem heve under plast på et lunt sted i minst 15 minutter.
 
Pensle med sammenvispet egg og pynt med rosiner.
Stek lussekattene midt i ovnen i ca 5 - 8 minutter til de blir gylne.
La dem avkjøles litt på rist før servering. De smaker aller best litt lunkne.
 

Samboeren fulgte min eldste datter til en avtale i nabobyen,
så han kunne dessverre ikke bli med på julefest med Lucia-feiring på skolen.
Prøvde å få bytte avtalen uten hell. Kjekt å få med seg slike tilstelninger.
 
Vi har svigerfar på besøk, så han ble med i stedet for pappaen.
Det tror jeg var stor stas for (nesten) alle... :)
 

✮ Etter skoletid var det en etterlengtet avtale for juleklippen på sønnen, hihi :)
 
Prøver å henge med på alle invitasjoner og avtaler, puh.
Julekort er ferdigstilt nesten, skal bli klar til utsendelse på mandag.
En del gaver er i boks, til og med innpakket og krysset av på lista.
Mangler likevel mange gaver siden jeg har en stor familie.
Jeg prøver å strikke gaver til noen,
pinnene går derfor flittig selv om det ikke blogges...
 ...siden det er noen "gløsere" som plutselig kikker innom her ^_^
 
Favorittnissene mine er komt frem
- og mer og mer juleinnslag sniker seg på her i huset ✮
 
 
Jeg minner om frist for å bli med i min
 
Flott og praktisk familiekalender for 2014 i samarbeid med @detskjer.
Avsluttes søndag 15. desember kl 21:00.
 
Nyt helgen!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...