torsdag 28. juni 2012

Planter i linestampene! ✺

Det spirer og gror i linestampene...

I oktober fikk jeg to gamle linestamper i hus, les mer om de i dette innlegget. Linestampene er etter en avdød onkel som var fisker. Han var også min fadder, så det er ekstra stas at det følger gode minner med disse to prakteksemplarene.

Linestampene hadde stått i et naust i årevis før jeg overtok dem. De var helt knusktørre. Jeg lot dem stå innendørs i vinter for å ta vare på dem. I mai tok jeg dem ut og oljet dem i flere omganger. Egentlig ville jeg ha dem gråhvite, men da ville merkingen med registreringsnummer på min onkels båt og hans initialer forsvinne. Det ønsker jeg ikke, så det ble kun med flere lag oljebeis i stedet. Etter å ha oljet dem lot jeg dem stå utendørs i 2-3 uker i all slags vær. Plankene var i utgangspunktet knusk tørre, men etter dette var linestampene blitt solide og "sammentrukket". Det var ikke noe problem å løfte dem etter hankene og fjølene holdt seg på plass ved berøring.

Jeg vurderte å sette hjul på dem siden de blir ganske tunge med mye jord og planter i, men lot det være. I stedet fikk jeg et tips om at bl.a. Europris selger store "bunner" med hjul som stampene eventuelt kan settes på ved en senere anledning. Vi skal jo lage hage en gang i tiden, så jeg vet ikke helt hvor linestampene skal stå. Kanskje vil de bli flyttet rundt etter ønske og behov uansett, thi-hi! :)
Det blomstrer i "svingen", endelig er det grønt og frodig i linestampene mine :)
Litt innslag fra perla Struen i Bremanger hos meg.
Linestamper etter min avdøde onkel Tormund og garnkuler som min kjære onkel Edvard gav meg.
Linestamp 1:
1 stk kjempekrage (Leucanthemum maximum), 3 stk salvia (lavandulifolia)... og to hvite lobelia (tror jeg den heter).

Linestamp 2:
Lavendel (Lavandula angustifolia), oliventre (Olea europaea), 2 stk søyleblomster (Liatris spicata kobold) og en stor hvit surfinia (henge-petunia).
Jeg er ikke flink med navn på planter, men jeg skal prøve å lære meg navnene på de få som jeg har i hagen... og huske de, thi-hi! ت
Clematis (Nelly Moser) som står ved inngangspartiet hos oss, se her.
Små glimt fra uteområdet vårt

Jammen blir det ny fjelltur i dag, denne gang med kjekke kollegaer igjen! ;)
Gleder meg, ut og nyte go'vær og flott natur etter jobben!

1 kommentar:

Helene Orskaug sa...

Så heldig du er som har slike fine linestamper til å ha blomster i!!
Nydelige bilder:o)

Heleneklem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...