fredag 22. juni 2012

Klauekeipen (769 m.o.h)

Utsikt fra varden på Klauekeipen - ser ut til Florø og øyene omkring

Det ble en kanonbra fjelltur med to gode kollegaer i går. Turen skulle egentlig gå i regi av Fjord Base, men turlederne kunne ikke bli med denne dagen. Da tilbydde kollega Odd Arne seg til å være kyndig guide, så Wenche og jeg fikk en flott fjelltur på en annen turløype enn den vanlige løypa opp til Klauekeipen. Supert! :)

Jeg prøver å ta bilder kun ved bruk av manuelle innstillinger. Igjen - jeg har overeksponert bildene og måtte slette mange. Det så knallbra ut på kameraet, men da jeg fikk de på PC'n var det ikke like bra... og ingen innstillinger kunne redde de dessverre... Tror jeg må ta litt safe bilder innimellom for å sikre flere gode bilder fra turer på kveld/solnedgang - og ikke minst med action, thi-hi!! :P *lærer noe hele tiden*
Turen startet et stykke godt stykke nedenfor parkeringsplassen ved Magnhildskaret.. Det var såvidt plass til en bil på venstre siden - like ved ei elv/lita bro (se nederste bildet). Det er ikke skiltet og vi hadde aldri hørt om dette utgangspunktet for turen. Artig å gå på tur i "nye" turløyper! :)

Stien gikk langs elva et godt stykke oppover. Flott å gå på svaberg/terreng oppover, elva sildret og det var noen kulper som man kunne hoppet uti for avkjøling. Det var varmt og fint, ikke et vindpust - heller ikke på toppen! :) Vi gikk turen opp langs utsiden og fikk dermed panoramautsikt store deler av turen oppover. Fantastisk utsikt i alle retninger. Det var så fint og klart vær at vi så Gjøa-plattformen ute i havet også! :D
Her kommer noen bilder tatt ved varden på Klauekeipen:
..her ser du bl.a. øyene Reksta, Kinn, Skorpa, Batalden og Hovden..
..her ser du majestetiske Alden bak i bildet..
...Så ser du øyene Askrova, Reksta, Kinn og Skorpa utenfor bykjernen midt i bildet...
Glimt innover landskapet - flotte Haukåbøra (1065 m.o.h) raver i landskapet til venstre i bildet,
det flate platået med snø på.. Anbefaler en fantastisk dagstur opp der!
Et gruppebilde må til! :D
Hoppende glade på toppen
- Odd Arne og Wenche i svevet! ;)
Mitt fantastiske hopp ble sensurert pga for kort t-skjorte... Hmm!  ^_^
Solnedgang i fjellet på veg nedover
Herlig kveldstur - her er vi tilbake til start. Legg merke til startpunkt for turen - liten parkeringsplass, lita delvis skjult bro og elv. Følg elva oppover og gå til venstre oppover mot toppen! ;)

Ypperlig måte å tilbringe torsdagskvelden på - fjelltur i godt selskap!