torsdag 31. mai 2012

Middagsnipa (531 m.o.h)

På toppen av turmålet, whoop whoop! :)

Det ble tid til en spontan fjelltur etter jobb i går. Plutselig var huset fullt av barn og de eldste med venner kunne passe de to yngste til pappaen kom hjem fra jobb, så da stakk jeg til fjells så fort jeg bare kunne. Må jo bare benytte meg av slike sjeldne øyeblikk ♡✌

Turen ble bedre enn forventet og jeg har et lukusproblem når det gjelder bildene som ble tatt underveis. Det ble så mange flotte bilder, så jeg har problemer med å velge ut hvilke som bør være med i innlegget for å virkelig vise flott tur, flott natur og en kjekk ettermiddag til fjells i ensomt kompani! :) Bilderas følger!!!

Herlig vær, sol og flott. Turmålet var Middagsnipa i Eikefjord, 531 mo.h. Jeg har aldri gått der før eller vært på tur i det området, så det var litt spennende å stikke avgårde til ukjent terreng. Jeg sjekket info om turen i Turboktrimmen 2012 siden den er ett av de 10 turmålene. Infoen sa som følger:
Du kan parkere bilen ved avkjøringen til Tonheim. Pass på at bilen ikke hindrer tilkomsten til gårdstunene. Det er godt merket (røde påler og trekanter) og ryddet sti til Ytre Strandastølen som ligger ca 430 m.o.h. Unn deg en hvil på Brattefjellet. Fra Ytre Strandastølen er det kort veg til Middasnipa. Retningen er nordover fra vestenden av det vesle vannet Hillarsvatnet øst for stølen. Det er ingen sti eller merking, men likevel greitt og lett å gå til toppen. Turbok i postkasse på toppen, kartblad Eikefjord E1118 111.
Det var lett å finne utgangspunktet, parkeringen nedenfor de fraflyttede murhusene på Tonheim. Derifra var det veldig god løype og merking helt frem til selet på Strandastølen. Det er ganske bratt oppover i begynnelsen, men nydelig terreng å gå i og fantastisk utsikt det meste av turen. Helt topp! :)
Som bildene viser - godt merket sti og flott terreng å gå i

Turen går utom Brattfjellet (?) hvor det er merket "KVILE". Det passer nok supert, for det er flott å sitte ned der og bare ta inn den fantastiske utsikten. Blåser litt på kanten der. Og - legg merke til bildene under her, det er laaaangt ned, så pass på! ;)
Sommerfeeling til fjells, varmt og fint. Lykke! :)

Følg skilting til Strandanipa for å komme til Strandastølen
Som nevnt før - hele løypa til selet på Strandastølen er veldig godt merket og det er tydelig sti. Skiltingen med stedsnavn er ekstra bonus på turen. Jeg har forresten ikke tatt med bilder av alle skiltene som jeg traff på undervegs. Ja, jeg tok selvfølgelig bilder av dem likevel ;)
 Selet er gammelt og avstengt, men for en utsikt!!!
Hadde jeg bare visst da jeg satt der at det er Middagsnipa som ligger der oppe i bildet... ๏̯͡๏

Så langt, så bra... Det var her jeg gikk feil videre. Jeg har blitt rimelig ok på å lese turinfo og se an løyper i terrenget m.m., men denne gang var jeg i ukjent farvann og visste ikke hvordan fjelltoppen så ut eller området rundt. I forklaringen fra Turboktrimmen nevnes det lille vannet og å gå rundt der...

Jepp, jeg fortsatte på stien til høyre ved vannet.. men skulle gått rett til topps til venstre for vannet. GRRR! For min del kunne det heller stått slik: "Selet ligger mellom Middagsnipa til VENSTRE og Strandanipa til HØYRE!" Nok om det!  (✿◠‿◠) PS - nå står faktisk oppgradert kompass på innkjøpslista mi, fnis!
Jeg vandret altså fra Strandastøylen og videre forbi Margretestøylen til jeg kom i en bratt skråning ovenfor dette vatnet. Det ligger i Nordalsfjorden, dessverre vet jeg ikke helt hva det heter ennå. Må sjekke noen kart tror jeg :) Det var altså for langt i forhold til turmålet, men det var jo nydelig der også :D

Det var ikke langt jeg hadde gått før jeg skjønte at dette ikke kunne stemme og da jeg stod ved siste pålen litt sånn fortapt i skråningen der hadde jeg mine "gloser" før jeg ruslet samme veg tilbake. En skvett kaffi på et lite berg og sondering av terreng gav ny frisk energi, så med syvmils-steg skred jeg over berg og knauser og langet opp mot det jeg trodde var turmålet Middagsnipa. Jeg var ikke sikker på om jeg var på rett plass før jeg så varden, åpnet turboka og så infoen der. YES! :D

Flora Turlag satt opp postkasse med turbok dagen før

Her er glimt av panoramautsikten fra Middagsnipa sett fra de fleste kanter fra selve varden:
Helt fantastisk! Du ser mot Nordalsfjorden og like utover til Skorpa i første bilde, mot Alden og Hatlesetnipa samt glimt av øyene utenfor Florø i neste bilde, litt usikker på hvilke fjelltopper som ligger innover fjellet (toppene innenfor Strandanipa) i det tredje bildet og til slutt - innover mot Nordalsfjorden, Grønndalen og de store toppene... om jeg ikke er helt ute å kjøre nå, så er det Ålfotbreen med bl.a. Plogen, Keipen og Saga.
 Happy days!  (-̮̮̃•)۶
 Porten ned til gårdsbruket ovenfor parkeringsplassen

I dag blir det hjemmedag med kakebaking til dugnad og annet forefallende arbeid i hjemmet! ;)
Nyt torsdagen, snart er det helg igjen!

Liv Janne sa...

Masse flotte bilete frå turen og god informasjon om sti og vegval! Hadde ikkje høyrt om Middagsnipa før eg såg det i lista over turboktrimmen til Flora, men fann ut kva fjell det var då vi køyrde ut til Skålefjellet. Middagsnipa er sett opp på "to do"-lista :) - flott utsikt og kjekt med god merking og skilt undervegs. Dei spontane turane blir for øvrig ofte dei beste :) - kjekt å kunne gjere slikt av og til!

Lotta sa...

Lyckliga du som har en så underbar natur... snacka om himmelskt vackert....men jag hissnar nästan när jag ser dig vid stupet, sånt är väldigt äventyrligt för mig som har höjdskräck när jag inte kan hålla mig i!!!!
Ha en underbar helg.
Lotta

Maria G sa...

Jag säger WOW!!! Vilken makalöst vacker natur! Det är ju rena himmelriket att vandra där :)
Underbara och sååå vackra bilder allihop!
Har njutit en lång stund av din fina tur.
Trevlig helg!

Birgitte sa...

Det var dog en himmelsk tur du har haft der ;-) Skønne billeder :-)

Mandy Lou sa...

Virkelig nydelige bilder! For en herlig tur dette måtte ha vært.

Birthe sa...

Imponerende! Både bilder og det at du tok denne turen, en skikkelig flott bildeserie!

Man kan godt ha hjemmedag etter en slik utflukt :)

Laura sa...

wow what a wonderful, beautiful adventure! I miss hiking so much. The White Mountains, in NH, near where I live look very much like the mountains in Norway...the rock and plants are quite similar. When my parents visited here last summer they had just returned from a trip to Norway and remarked too how much the same it looks. Though I can no longer hike the way I did in the past, I can still enjoy the beauty from the car and short walks to look over the cliffs at the lakes below...not the same experience as hiking and climbing, but it brings back memories in my body and that is a joy. Keep climbing and hiking as long as you can, appreciating every step, every view...LOVE seeing your gorgeous photos. Thanks so much!

Marco Luijken sa...

Hey Eli,
What a great place to be. Amazing between the mountains with a fantastic view over all. You have showed wonderful shots, this is enjoyment.

Many greetings,
Marco

CameraCruise sa...

Kjempeflotte bilder!
Ha en fin tirsdag.

Malys krok sa...

Så vakkert! Her er det jo alt det jeg drømmer om!Fjell, vann, elv og foss! Det er som
et eventyr å se de vakre bildene dine! Takk for hilsen! -Margit-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...