fredag 30. mars 2012

Boktips til helgen!

Dagens fangst på det lokale biblioteket! ;)

Jeg er glad i å lese bøker, spesielt krim og historier basert på virkelige hendelser. Mens jeg venter på å få fingrene i Camilla Läckberg sin siste bok "Englemakersken", har jeg lånt meg disse to. Läckberg sine bøker fenger meg veldig og jeg ser frem til den siste - kanskje blir det årets påskekrim for meg. Jeg kjøper ikke bøker, men låner dem på biblioteket. Er jeg heldig får jeg tak i den til påsken starter. Tvi tvi! ;)

Disse to bøkene fikk jeg nyss om i bloggen til Hobby i Nord! :) Nå har jeg fått tak i dem selv og gleder meg til å lese. Tusen takk for tips, Randi - og herved videreformidles det gode budskap!:D

"Solfuglen" av Christie Watson
Fra bokomslaget:
TOLV ÅR GAMLE BLESSING bor sammen med broren Ezikiel og foreldrene i trygge omgivelser i Lagos i Nigeria. En dag forandres livene deres fullstendig; moren deres finner faren sammen med en annen kvinne. Moren tvinges til -å ta med seg barna og fl ytte tilbake til sine foreldre som bor i Warri, en liten landsby like ved Nigerdeltaet. Blessing og Ezikiel fi nner seg etter hvert til rette i slummen, men de savner faren og livet de hadde i byen. Bestemor er en høyt respektert jordmor, og Blessing får være med når hun hjelper kvinnene under fødslene. Den tøffe tolvåringen fascineres av dette yrket, men hun blir fortvilet og rasende når hun oppdager hva bestemoren bruker den store kniven sin til. Livet i landsbyen byr på mange utfordringer, og da moren deres fi nner en ny, hvit mann, raser verden sammen for Ezikiel. En innsiktsfull og hjertevarm roman fra et moderne Afrika. En fortelling om å bli voksen så altfor fort.
"En imponerende debut. Watsons nyanserte skildringer av dagliglivet i Nigeria er befolket med sterke karakterer som ikke bare kjemper for å overleve, men for verdighet."

"Barnepiken" av Kathryn Stockett
Fra bokomslaget:
Barnepiken beskriver forholdet mellom sorte hushjelper og dere hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. 22-årige gamle Skeeter er e... Les mer
Barnepiken beskriver forholdet mellom sorte hushjelper og dere hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. 22-årige gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer. Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres. Barnepiken er en tidløs og universell historie som får deg til riste på hodet i vantro, men også le høyt. Romanen er rørende, trist, morsom og lærerik - en bok som både varmer og skjærer deg i hjertet på en gang
 Det virker som to gode bøker med gripende lesning.
God helg! :)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...