mandag 17. oktober 2011

Mammapermisjonen er over....


Så er dagen her igjen som jeg har fryktet så lenge...  
Må innrømme at det er litt sårt og vemodig.. Jobbstart.. 
Og det bare 2 dager før 1-års dagen til vesle go'jenta mi, snufs! 

Det betyr slutten på en fantastisk koselig, givende, herlig, slitsom, gledelig, frustrerende, inspirerende, arbeidssom, 
hyggelig OG opplevelsesrik tid på alle måter hjemme sammen med vesla og resten av familien. 
Jeg stortrives som hjemmeværende og med 4 aktive barn i ulik alder er det kjekt og viktig å kunne være tilstede i hverdagen. 
Godt å være der når de to eldste kommer hjem fra skolen. Godt å hente Jr i barnehagen. 
Godt å nyte tiden hjemme med vesla og oppleve alle forandringer hos henne nærmest fra dag til dag. 
Herlig å kunne skjemme dem litt bort med bakst eller noe ekstra godt i hverdagen. 
Dessuten blir man på en måte "organisatoren" i hjemmet, den som har styringen på "flyten" mellom hjem, 
arbeid, skole, aktiviteter, bursdager og avtaler, m.m. Det gir mindre stress i hverdagen for alle. 
En bonus har jo også vært muligheten til å bare ta vogna og ta seg en tur uansett vær eller tid på dagen. 
Eller lese ei bok eller være kreativ enten det er med strikkepinner, krok eller innen kortlaging mellom slagene. 
Små hverdagsgleder for meg selv. Viktig å ta seg litt alenetid også innimellom, hehe! :D

Misforstå meg ikke. Jeg er ingen tålmodig engel som takler alt med et smil, her er det temperament og lov til å si fra, he-he. 
Ei heller er jeg noen "tornado" innen rengjøring. Liker det faktisk ikke. 
Jeg setter pris på et rent og ryddig hjem og nyter øyeblikkene når det faktisk ser slik ut. 
Det er sjeldent :P Jeg har ikke støv på hjernen og det skal få lov til å se ut som om det bor en familie her. 
Barn skal få leke uten å måtte passe seg for alt mulig enten det er møbler eller inventar - til en viss grad iallfall, hihi! :)

Nå tar far over stafettpinnen og det gjør han med største glede og iver. Jeg vet at jeg ikke har noe å engste meg for. 
Egentlig var planen klar med at han blir hjemme fra nå av og til jul, men så har vi fått trøbbel med NAV... 
Det er vår egen feil siden vi ikke var oppmerksomme på at vi måtte søke om utsettelse av fedrekvoten siden jeg har tatt ut en masse feriedager. 
Nå har dessverre dagene på fedrekvoten tikket avgårde uten at vi var klar over det.. o_O 
Vi har søkt om utsettelse i ettertid og saken er nå under behandling. 
Vi ser ikke problemet med å nullstille dager for fedrekvoten og starte på nytt fra den datoen vi ønsker og har planlagt, men så enkelt kan det jo ikke gjøres... 
NAV er ikke akkurat kjent for å bruke skjønn så lenge regelverket er klart, men vi sier tvi tvi og håper på det beste... 
Ingen utbetaling er gitt oss til gode og det er kun far som mister sine dager, så det er kun vi som taper noe som helst her.. :/

Dersom vedtaket ikke går i vår favør har vi et stort problem. Her i kommunen er det kun ett barnehageinntak pr år. 
Alle barn født etter 30.9 har således ikke rett på barnehageplass... 
Det betyr at jenta vår ikke har fått plass fra nyttår som vi søkte om, så vi er på let etter dagmamma fra nyttår... 
eller kanskje allerede fra snart av. Lite hyggelig situasjon :(

Vel.. så er dagen her ja. 
Hadde jeg vunnet i lotto hadde jeg glatt blitt hjemmeværende i iallfall ett år til med god samvittighet. 
Nå skal jeg bare begynne å tippe først.. :P

Det blir nok kjekt å komme seg ut blant folk igjen.. 
Jeg har fått en ny sjef og nye arbeidsoppgaver i mellomtiden, så det er fornyelse i vente allerede. 
Det tyder på nye utfordringer bare der. Det blir spennende å se hva dagene vil innebære av oppgaver heretter. 
Travelt og krevende er det uansett. 

Dessuten har jeg en stor, god gjeng med noen fantastisk herlige kollegaer som gir et knakendes godt arbeidsmiljø, mye humor og spel. 
Selvfølgelig er vi likevel veldig effektive og dyktige i jobben òg! ;)

Det blir nok "roligere" å være på jobb enn hjemme om enn på en annen måte. 
Det jeg "frykter" mest er stresset med kombinasjonen travel jobb/travel hjemmesituasjon. 
Jeg så på TV2's God morgen-Norge forrige uke som tok for seg tips om hverdagslykke, fnis... 
Får ta med meg noen tips derifra og roe ned, lære å si nei, velge bort, prioritere og slappe av. 
De fleste av oss er vel flinke til å stresse seg selv mest med alle forhåpningene og planene 
om å rekke over mest mulig på kortest mulig tid i en travel hverdag! 
Nå nærmer det seg snart jul også, uhuuu! :)


Jobbstart om en halv time... Eeeek!
Det går nok bra vil jeg tro, må bare komme meg avgårde nå.
Ha en fin mandag du også! ;)

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Heihei, jeg har nettopp begynt å lese bloggen din. Selv har min mammapermisjon nettopp startet, men jeg vet den kommer til å fly fort! Med eldstedatteren hadde vi samme problem som dere, hun var født i januar, og sto uten barnehageplass. Vi løste det med deltid hos dagmamma et halvt år, og resten av det ekstra året var pappen hjemme i ulønnet permisjon. Lykke til i jobb, og med organiseringen av den nye hverdagen deres! Gleder meg til å følge bloggen din videre.

Randis side sa...

Oj, har det gått allerede ett år siden du fikk lilleberta! Det blir nok en omstilling og vende tilbake til jobben. Men rart med oss mennesker; alt går seg til :)) Lykke til! Klem

SNILLPIKE♥ sa...

Uff, ja den barseltiden går alt for fort. Men de fleste av oss har ikke noe annet valg, enn å begynne å jobbe igjen. Økonomien tillater ikke noe annet.....

Når jeg fikk eldstemann var det kun 6 mnd betalt permisjon, og vi hadde ikke råd til at jeg var hjemme. Helt grusomt når jeg tenker på det i dag, men jeg hadde ikke noe valg.

Så jeg føler meg veldig privilegert nå når jeg er hjemmeværende, og de små har gått i barnehagen kun for å ha noen å leke med. Og som du sier, kabalen hjemme går så mye lettere opp.

Men det går seg til, snart er du vant med de nye rutinene deres. Håper du har hatt en fin dag på jobb, og lykke til med resten av uka. Klem fra meg.

Liv Janne sa...

Ja, tida går så altfor fort! Her har vi delt permisjonen heilt sidan 1. april, så kan framleis nyte litt permisjonstid framover. Vi har heller ingen løysing på barnepass etter nyttår, så det blir spennande å sjå... vi skulle vel planlagt desse babyane betre...;) Men den tid, den sorg! Håpar dere får ordna opp med NAV, men ja - dei er temmeleg firkanta. Har styra masse med permisjonssøknadane sidan vi har delt permisjon med litt jobb, litt permisjon og litt tidskonto...ingen enkel sak å finne ut av, og det er heller ingen på NAV som kan gje dei gode svara...;) Lykke til med den nye kvardagen - det går seg nok til dette også :)

Unknown sa...

Mange kloke ord her...;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...