lørdag 9. juli 2011

Håsteinen med Flora Turlag (965 m.o.h)

Vigdis på toppen av Håsteinen (965 m.o.h)

På onsdag 6. juli arrangerte Flora Turlag tur til Håsteinen i Flora Kommune. Det er ett av turmålene i turboktrimmen 2011 også. Vi var ca 25 stykker som tok turen, deriblant ei god, "gammel" skolevenninne av meg fra Askvoll, Vigdis. Det var første gang vi gikk i fjellet sammen og det ble mildt sagt en tur vi aldri kommer til å glemme, hi-hi. Det blir en sånn "husker du den gangen"-tur! :D
Vi ser mot Ytre Høydalsnipa - Håsteinen er bakom der :)

Håsteinen ligger innerst i Høydalsfjorden og har to topper - Høydalsnipa (933 m.o.h) lengst vest og den høyeste toppen Håsteinen (965 m.o.h) i øst. Mellom toppene ligger Håsteinsvatnet. Vi gikk ruta fra Store-Høydal opp til brua fra Høydalsstølen, deretter til venstre før vi krysset myrområdet vest for Høydalsvatnet. Videre gikk vi mot nordøst og brattfjellet. Vi fulgte så ryggen og Breiskora langs fjellet før vi kom opp mellom toppene. Man kan ellers lese mer om denne turen i Opptur-boka for Sogn og Fjordane.

Som man ser i bildet, så startet turen i nydelig sommervær uten så mye som et vindkast. Formen var bra og vi la iveg på en super tur. Aldri har jeg vært så stresset før jeg skulle avgårde, så jeg hadde glemt fjellbuksa og lagt igjen jakke m/hette med vilje. Godt det ikke ble noe særlig vind eller kjølig på toppen, da hadde det blitt en helt annen opplevelse! :P

Nisten laget jenta mi og jeg rakk avgangen akkurat... Se for en koselig overraskelse jeg fant i sekken min! Go'e snuppa mi! ♥
Flott start på turen, rene Norges-reklamen! :P
Turen starter på 80 m.o.h, så det er noen høydemeter som skal innhentes på veg mot toppen på 965 m.o.h. Flott terreng å gå i - her er gjengen på lang, lang rekke oppover stien :)
Nydelig utsikt mot Florø og øyene omkring
Været skiftet fort og det kom tunge skyer inn... etterfulgt av kraftig lyn og torden rett over oss mens himmelens sluser åpnet seg.. Det var bare å stille seg inntil fjellveggen i bratte Breiskåra og søke ly mens syndefloden skyllet over oss... Pakket ned kamerautstyr i full fart og på med det man hadde av ekstraklær.. Ganske snart rant det like mye vann ned langs fjellveggen som utenfor, så det var bare å ta imot og oppleve VÆR høyt til fjells. Vi var vel kanskje på ca 800-850 m.o.h. der. Et fantastisk skue utover Florø og fantastisk opplevelse uansett. Glemmer det aldri og det var faktisk aldri skremmende... jeg er ikke redd for lyn eller høyder, men det var det et par andre som var.. Ikke så kjekt for dem det der. Men men, bare til å se positivt på det, ut på tur aldri sur, hi-hi! :D
En blid og sporty gjeng, sånn passe kliss våte, lar seg ikke stoppe av litt uvær. Til topps skulle vi, så ferden gikk videre mot Håsteinen.
Det var et fantastisk skue å se uværet raskt sige utover mot Florø og øyene. Det var visstnok 800 lynnedslag på ca 90 minutter i Florø og strømmen gikk i hele 45 minutter i hele by'n. Det er sjelden kost!!
På toppen!!!
Nydelig utsikt til alle kanter.. og mer uvær nærmer seg raskt
Vi fikk en ny omgang med skikkelig regn for å passe på at ingen holdt seg tørre, he-he...! :P
Nesten nede igjen - vi startet å gå i 18-tiden og var vel ikke nede igjen før ca 22.30. Etter planen skulle vi være nede igjen til ca 21, så vi ble kraftig forsinket pga mye vær i fjellet denne gangen!

Og alle var enige om at det hadde vært en fantastisk flott tur! :D

Du kan se flere bilder i mitt facebook-album. Jeg har også skrevet et innlegg tidligere HER om en tur til Ytre Høydalsnipa, den toppen du ser i første bildet i dette innlegget.

Vigdis og jeg har allerede avtalt felles tur i neste uke, gleder meg vilt, thi-hi!! :P

1 kommentar:

Fjällripan sa...

Härliga bilder från er tur. Det är så himla fint att vandra i fjällen :) Jag hoppas vi kommer iväg på en tur till snart :) Ha det så bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...