søndag 5. juni 2011

Bøkehaud fra Bremanger

Bøkehaud fra Struen i Bremanger

Hi-hi, kan tenke meg at det er mange som lurer på hva i alle dager det er jeg blogger om.. 
De færreste har nok hørt om bøkehaud eller bøkehaue som altså vises i bildet. 
Det er en lokal delikatesse fra flotte Struen i Bremanger, Sogn og Fjordane. 
Det er slekta som lager dette til eget bruk - blant flere andre lokalt selvfølgelig! ;)

Det er ikke vanskelig å lage det heller - det er nemlig torskehoder som er tørket. 
Fisken kommer rett fra havet, hodet kappes og henges opp til tørk uten noen form for behandling. 
De blir hengt opp i naust eller andre steder hvor det kan få litt vind på seg under tørkingen. 
Dette blir gjort ca i februar/mars måned og de er tørket og klare for spising i mai/juni.


Se torsken, se torsken...
..som ligger på huggestabben i garasjen..
..dette er en delikatesse som må nytes utendørs.. :D


Først bankes bøkehauet godt over det hele på utsiden med "tykk-siden" av øksa.
Deretter bankes noen utvalgte kutt på innsiden med den spisse siden 
- dette for at man lettere skal få tak i selve tørrfisken. 
Det blir lettere å ta tak i den og dra den av :)


...ferdig hugget opp og klar til nytelse...


..avrevne go'biter med tørrfisk..


..mine to sønner var med på bøkehaud-jakt..
..de liker det veldig godt.. :)

Det er jammen snadder, kan spise mange slike før jeg må gi meg, he-he! 
Årets første smaksprøve altså det der og det var alldeles nydelig. 
I fjor var jeg gravid, så da kunne jeg ikke spise det. Nå nytes det for fullt :)

Ha en flott søndag! :D

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...