fredag 11. mars 2011

Stay-on baby booties (babysokker)


Da har jeg endelig prøvd meg på disse babysokkene, også kalt stay-on baby booties. 
De sitter som "reklamen" i blogglandia sier utrolig godt på babyfoten og tåler sprelling 
og det som hører med uten å falle av. Sånt liker jeg :)

Oppskriften fant jeg hos Ullent Eventyr som har lagt ut sin strikkeoppskrift på disse sokkene 
på både norsk og engelsk samt et eget innlegg hvor hun forklarer med tekst og bilder 
hvordan man monterer dem på en flott måte.

Oppdatering: Oppskrift er fjernet fra bloggen til Ullent Eventyr :/



Jeg følger oppskrifter slavisk og er det noe som nødvendigvis ikke står der som bør gjøres, 
så er det ikke alltid slik at jeg skjønner det "opplagte" og får det med meg.. 
Første forsøk på disse sokkene medførte helt feil felling for meg, 
for jeg skjønte ikke den delen hvor man strikker frem og tilbake og feller KUN over de midterste maskene....dååne... 
Så jeg rekte det opp igjen.. 

Jeg søkte opp babysokker på nett og kom over bloggen til Iina som har lagt ut en lignende oppskrift. 
Da jeg leste gjennom den skjønte jeg hva jeg gjorde feil på UllentEventyr sin oppskrift.. 
Så jeg kastet meg over sokken igjen med stø fokus, 
men da glemte jeg utrolig nok å strikke de 12 omgangene før felling.. dååne... 
Men alle gode ting er tre, så på tredje forsøk gikk det helt fint.. 
og jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke skjønte det første gang, hi-hi!! :P


Garn: Dalegarn Babyull, hvit
(evt alpakka, regia, annet tynt ullgarn)
Pinner: 2,5 - 3mm
Masker: (24m) / 36 masker
Str: ca (0-3 mnd) / 3-6 mnd


Legg opp (24) 36 masker og strikk rillestrikk (8) 9 cm. 
Str så kun over de midterste (10) 12 maskene til arb måler (12) 14 cm. 
Plukk opp (12) 14 masker på hver side av fotlappen og strikk nå alle maskene på pinnen igjen = (48) 64 m. 
Strikk 12 pinner med alle maskene.

Nå skal du starte avfelling under foten. 
Strikk over de (10) 12 midterste maskene, men på slutten av hver omg strikker du den (10) 12 masken sammen med sidemasken. 
SNU arbeidet. Fortsett slik med å strikke to masker sammen hver omgang, 
strikk til det kun gjenstår 4 masker i hver side i tillegg til de (10) 12 midtmaskene.
Fell av og sy pent sammen. 
Brett sokken ned. Lag gjerne en fin kant ved å hekle rundt nederst på brettekanten :)


Jeg skal strikke flere slike sokker i andre farger til vesla mi.. og jeg starter straks, he-he! 
Veldig enkle og fine sokker, ju-huu! Denne gang blir det med en heklet pyntekant.

Ha ei knall helg alle sammen!

10 kommentarer:

SNILLPIKE♥ sa...

Nydelige sokker, godt og varmt på føtten til minste snuppa di. Og veldig greit at de henger på, som regel detter sokkene av etter en liten stund med sprelling.

Ønsker deg og dine en koselig helg, klem.

Made by KKann sa...

Takk og takk - kanskje jeg prøver meg på disse - flotte sokker i alle fall!!

Men du - hvor har du kjøpt de flotte fjellstøvlene dine??..vil ha sånne jeg også!!

Ha en knall lørdag!

SmilKKann

renate sa...

Disse sokkene er knallgode og pene:) Jeg har også strikket noen av dem, perfekte til barselgaver:)

Ha en fin helg:)

Kristin sa...

Hei :)
Jeg prøver å strikke disse søte sokkene, men det må være noe jeg har misforstått...
Har strikka 9 cm, før jeg strikka kun de 12 midterste maskene, cirka 5 cm, så hele greia målte 14 cm på det lengste. Så tok jeg opp 11 masker på hver side, og strikka alt sammen på en pinne. Syns det ble så rart, og tror det er her jeg har gjort noe galt...

Unknown sa...

Finn ikke det oppskrift til voksne? :)

Gudrun sa...

Hei.
Jeg ble så glad når jeg fant din versjon av disse :) og nå har jeg endelig strikket dem.
Men ser at det ikke finnes lengre noen forklaring på monteringen hos Ullent Eventyr.
skjønner jo at man syr sammen bak, men hva gjør man med hælen??
Hilsen Gudrun
(gud_75@hotmail.com)

Unknown sa...

Er det 24 eller 34 masker på minste str?

Eli Kristin Magnussen sa...

Hei "Unknown". Det skal nok være 24 m på minste. Beklager! Det er korrigert! :) Skal teststrikke det igjen for å være helt sikker.

Hei Gudrun! Man syr sokkene sammen bak fra hæl og opp :)



Unknown sa...

Strikkes disse på rundpinne?

Unknown sa...

Hei. Er det 12 pinner uansett størrelse før felling?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...