fredag 8. august 2014

Bremangertur: Dag #2, Bading på Grotlesanden & krabbefisking med blikkbokser ♥

Grotlesanden - sett fra naustet på holmen

Jeg fortsetter serien fra Bremanger, thihi... :)
Det har vært to innlegg fra Struen og Grotlesanden
Nå kommer det et lite bilderas fra Grotlesanden igjen.
Været var lummert med skyer og solgløtt hele dagen.
Jeg vasset i sjøen som kommer rett inn fra havgapet. Det var varmt.
Tror ikke jeg har opplevd Grotlesanden så varm noen gang før. Utrolig.
Verre var det kanskje med en litt kjølig vind som kom inn fra havet.
Bilder fra nydelige stranda kommer her:


Det var stor fjære, så vi tok en liten sjekk på holmen hvor sjøbua står.
 

Etter mye lek og moro i sanden og på svabergene måtte det bades!


Vi hadde stranda nesten for oss selv.
Vakkert og fredfult sted - men det kan være svært så værhardt :D


Jeg trodde barna var slitne etter dagen, men nei.... de var dønn klare for krabbefisking.
Fra "plattingen" foran huset fisket vi krabbe med blikkbokser da vi var små.
Denne måten skulle de få prøve ut, så min onkel laget til krabbebokser til begge to.

De består av blikkboks --> bank hull med spiker på hver side nede og oppe.
Slå noen hull i bunn også.
Fest agn (fisk) med ståltråd eller vaier i bunn på boksen.
Langt tau festes oppe på boksen.
Ferdig!

Da er det bare å kaste boksen på sjøen,
se til at den fyller seg med vann og går til bunns.
Pass på at boksen ligger slik at krabbene får komt seg godt inn i krabbeteina.
La den ligge ei lita stund før du trekker den rolig opp igjen.
Ja... tålmodighet er en dyd, fnis! :D


Jammen funket det - det ble masse krabber til begge to.
 Jeg var full i angst for at en eller begge skulle falle utfor plattingen...
De syns jeg maste fryktelig, dette klarte de..
Neste gang er det redningsvester på for begge to ved flo...
...ved fjære kan de skade seg ved å falle ned et par meter! :o

Vi avledet dem med ripsbærplukking for min onkel innimellom sjekk av teiner.
Det var smart. De både spiste og plukket rips for harde livet.



Vi fikk besøk av min tante & onkel. De fikk seg en god latter på kaikanten.
Mine to ivrige som knapt enset annet enn krabber og teinekasting ^_^
Med 5 sønner og mange barnebarn er dette velkjent for dem, hihi!!!


Jeg har bare gode minner og herlige opplevelser fra sjø og familie.
Kjekt å se at nye minner skapes for mine små.

Nyt sommer'n videre! :)

2 kommentarer:

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Hei Eli:)) Måtte bare inn å takke for den fantastisk koselig kommentaren din som jeg satte veldig stor pris på:)))

Håper ryggen benker seg til igjen og du snart får ta løst på nye fjelleeventyr:)) kan jo være en tolmodighetsprøve av di sjeldne:))

Herlige sommer bilder du har lagt ut og med en slik sommer vi har fått i år så skal vi vel være fornøyd på alle måter uansett:))

Bare jeg får en fisk nå så et alt bra :)) hehe:))

Forsatt flott sommer til dere i Bremanger:))

Bli bra i ryggen klem fra meg:)

Made by KKann sa...

Flotte strand-bilder.
Flotte mamma`n.
Flotte - søte og syrlige rips!!

KlemAK

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...