søndag 5. august 2012

Heklet ugle-lue til vesla mi!

Vesla med ugle-luen sin

Jeg har lenge vært fascinert av ugler. For meg står de for klokskap og jeg syns de er utrolig flotte. 
Det er veldig kjekt at ugler er i vinden som aldri før, for nå kan man få tak i alt mulig med ugler på.

I den fantastiske bloggeverdenen har jeg sett mange ulike varianter av ugleluer. 
Det ble raskt et "must" å lage til yngste jenta mi. 
Det var faktisk veldig lett da jeg først kom i gang, så kan jeg så kan alle få dette til. 
Her kommer ei forhåpentligvis lett forklart oppskrift på hvordan denne lua ble til.



Garn: Rester med Pickles Abuelita Baby Merino i hvit og solgul 
og hvit Thin Organic Cotton + svart Nepal og rosa Paris.
Hekler altså med dobbel tråd ;)

Str ca 2 år
Heklekrok 4 mm

Mønster er mitt "eget".
Det vil si at det er en av de måtene jeg har lært å hekle luer på og det er mange ulike varianter.
Prøv ut og finn din måte. Pyntet etter inspirasjon fra nettet.

Jeg er ikke vant til å skrive ned hele heklemønster.
Det blir ofte til at jeg noterer små "koder" for meg selv som jeg bruker senere,
men jeg har herved sett på luen og brukt litt husk for å lage følgende oppskrift. 


Selve luen:

Jeg la opp 4 LM og heklet sammen til en ring med 1 KJM. 
1.omg: 2 LM, ca 15 HST rundt ringen, avslutt med 1 KJM i 2. LM.
2. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 2 HST i hver HST, avslutt med 1 KJM 
3. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 1 HST i neste HST *2 HST  i neste HST, 1 HST i neste HST*, gjenta fra *-* ut omgangen.
4. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 1 HST i neste 2 HST *2 HST  i neste HST, hekle 1 HST i de neste 2 HST*, gjenta fra *-* ut omgangen. 
5. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 1 HST i neste 3 HST *2 HST  i neste HST, hekle 1 HST i de neste 3 HST*, gjenta fra *-* ut omgangen. 
6. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 1 HST i neste 4 HST *2 HST  i neste HST, hekle 1 HST i de neste 4 HST*, gjenta fra *-* ut omgangen. 
7. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 1 HST i neste 5 HST *2 HST  i neste HST, hekle 1 HST i de neste 5 HST*, gjenta fra *-* ut omgangen.
8. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 1 HST i neste 6 HST *2 HST  i neste HST, hekle 1 HST i de neste 6 HST*, gjenta fra *-* ut omgangen. 
9. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 1 HST i neste 7 HST *2 HST  i neste HST, hekle 1 HST i de neste 7 HST*, gjenta fra *-* ut omgangen. 

Slik fortsetter du til ønsket størrelse på luen. Det kommer også an på garn og heklekrok. Jeg stoppet her på min lue. Kanskje kunne jeg droppet den 9. omgangen også.

10. omg: 2 LM, 1 HST i samme som LM, 1 HST i hver HST resten av runden. Avslutt med KJM i 2. LM.

Gjenta omgang 10 til du kommer til ønsket lengde på luen. På min lue har jeg totalt 15 omganger. 

Øreklaffer
De skal starte ca 8 M fra midten av luen bak, både øreklaffen til venstre og til høyre ;) Jeg heklet 15 HST på hver øreklaff og felte 1 både på start og slutt av hver omg. Du feller ved å hekle de to første og de to siste sammen. Det ble til slutt 8 omg på hver øreklaff.

Øyne
Jeg la opp 4 LM og heklet sammen til en ring med 1 KJM. 
1.omg: 2 LM, ca 15 HST rundt ringen, avslutt med 1 KJM i 2. LM.
2.omg: 2 LM, hekle annenhver HST med *1 HST, 2 HST, 1 HST* osv ut omg, avslutt med 1 KJM i 2. LM.

Sy nå den dekor du ønsker på øynene. Det kan være som jeg har gjort her  - øyne som ser ut som om uglen sover eller er beskjeden. Du kan sy store øyne, sinte øyne, store øyne og laaange øyevipper, osv. Det er fri fantasi :) 

Nebb/nese
Jeg la opp 9 LM, heklet HST fra den 2. LM og ut omg = 7 HST. Så gjorde jeg samme felling som ved øreklaffene: De to første og de to siste M på hver rad ble heklet sammen. 

Montering
Jeg heklet øyne og nese på luen ved å hekle det fast med FM. Du kan gjøre mye for utseendet til luen - den kan få et eget preg bare ved måten du plasserer øyne og nese på også ;)

Til slutt lager du snorer til luen. Jeg dro gjennom 3 lange lengder i enden av øreklaffen, knyttet de fast og flettet 3 x 2 tråder for å få snor. Du kan tvinne garn for å lage snor, bruke annet materiale, osv. Fri fantasi her også. Det er ikke vanskelig å lage unike ugle-luer :D


Oppskriften er min egen. 
Dersom du strikker en lue etter min oppskrift, så hadde det vært kjekt om du linker tilbake slik at jeg kan se hvordan din variant blir. 
Har du ikke egen blogg, så hadde det vært kjekt med en liten kommentar ;)

Dersom du prøver deg på oppskriften og kommer til noe som virker uklart eller kan være en feil, 
så setter jeg også stor pris på om du gir meg en tilbakemelding på det.

Setter pris på at det ikke blir heklet for salg etter denne oppskriften! ;)

Ha en fin søndag! :)

13 kommentarer:

Unknown sa...

Næææææ så stilig!!!!
Den der må eg også prøve meg på, takk for at du delte! :)

Ha ein flott søndag ute ved kysten!

klem,
Jorunn

Misemor sa...

Så søt uglelue! Snill som deler oppskrift også!
Søndagsklem!

Unknown sa...

Supert! Takk skal du ha Eli :)

Lappeline ♥ sa...

Kjempe søt lue....og nydelig prinsesse .....
Takk for at du deler oppskrift

Takk koselig hilsen hos meg

En fin dag ønskes deg

Marianne sa...

Så flott lue og ikke minst en herlig liten modell:-) Klem Marianne

Siren sa...

Så fin lue! Kjempeskjønn! Og takk for at du deler oppskrift:)

Monstermønster sa...

Så søt med lukkede øyne! Det var en ny vri!

Unknown sa...

Så bra at denne linken dukket opp på tråden til ei som selger mønstret ditt på fb. Hun hadde visst laga oppskriften selv. Kanskje det, rart hun har kommentert her da at det var snilt av deg å dele den ;) virker litt råttent synes jeg (ikke av deg!). Men utrolig flott lue, jeg gleder meg til å hekle den! Og nå sparte jeg jo en hundrelapp :)

Gine:o) sa...

Denne må jeg prøve meg på også! Takk for at du vil dele oppskrift! :-D

Gine:o) sa...

Denne må jeg prøve meg på også! Takk for at du vil dele oppskrift! :-D

kikki sa...

Hei!
Utrolig søt lue, lurer på en ting hvordan hekler du i overgangene fra radene slik at det blir pent?

Eli Kristin Magnussen sa...

Heisann! Tusen takk for koselige kommentarer. Artig at luen falt i smak :)

I starten på hver omgang gjør jeg slik:

"hekler 2 LM, 1 HST i samme som LM"

Da holder du formen, men av og til kan det se ut til at det økes ufrivillig likevel.. da tar jeg en omgang innimellom uten å ta den HST i samme som LM.

Ser det litt an underveis ;) Håper det var et vettig tips å ta med, he-he! Sikkert mange smarte løsninger her, men sånn gjør jeg det :)

mvh
Eli Kristin

Anonym sa...

Hei��
Fulgte oppskriften din til punkt og prikke,og stoppet etter runde nummer 9...
Syntes at den ble så bølget, nesten sånn at det var for mye økning!
Så synes ikke at min lignet på din!
Hva Gjør jeg feil ��
Rebekka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...