onsdag 2. mai 2012

Hatlesetnipa (583 m.o.h) fra Hatleset

Utsikt mot Florø og øyene i havgapet sett fra toppen ved varden

Det var nydelig vær på første mai og jeg hadde alarmklokka på for å komme meg tidlig avgårde helt alene til fjells. Klokka var litt over halv ni da jeg parkerte på Hatleset for å følge den merkede turløypa til toppen av Hatlesetnipa. Det var første gang jeg gikk den vegen - vanligvis har jeg gått opp fra Grov. Jeg tror faktisk at jeg foretrekker å gå løypa opp fra Hatleset! :)
På parkeringsplassen står det et litt værslitt skilt med "Hatlesetnipa 1,5 t" som jeg vil tro angir forventet gå-tid til toppen. Skiltet peker på en bred sti som leder an og løypa ellers er svært godt merket hele vegen til topps. Siden det var første gang jeg gikk der ble det knipset bilder av løypa undervegs for å gi inntrykk av hva slags terreng man går i. Som man vil se i løpet av bilderaset under her, så er det satt opp en del skilt med "lokale stedsnavn" i løypa. Det er jo litt artig undervegs :)
Tydelig turløype, røde prikker, røde piler og små trapper viser veg...

Jeg gikk turen alene og jeg håpte på gode glimt av hoggorm på vegen... ( O_O ). Det var ingen andre som hadde gått der den dagen og jeg måtte plukke bort litt spindelvev mens jeg gikk. Sola kom høyere og høyre opp og det ble mer sol og mindre skygge i skogen. Fleecejakka kunne jeg ta av umiddelbart, for sola varmet. Herlig! ;)

Det lå an til gode muligheter for glimt av hoggorm, men... Dessverre ble det ikke noe hoggorm å se på denne turen heller. Ja jeg vet det - det er virkelig sært å håpe på et treff med de krypdyrene, men jeg vil se en lat og doven hoggorm ligge på stein eller berg i sola - slik at jeg kan ta noen gode nærbilder. Jeg vil ikke treffe på dem på altfor nært hold eller ha annen nærkontakt altså, thi-hi!
Man skal ikke gå lenge før man kommer litt opp i høyden og får nydelig utsikt mot Eikefjorden...
Sol og blomster over alt, ganske så idyllisk å vandre der.. rene sommerstemningen! :)
Litt lenger opp - fortsatt utsikt mot Eikefjorden
Flere skilt i løypa..
På Hatlesetstølen stod det en god hvilebenk så man kan sitte ned og nyte utsikten :)
Det nærmer seg toppen.. løypa er gjørmete og glatt til tider..
Skulle bare ha på disse joggeskoene i bilen til og fra... gjett hvem som glemte igjen fjellskoene sine, grr..
Gamle og blankslitte joggesko er ikke å anbefale i fuktige turløyper. Søle og væte trengte seg inn umiddelbart, men ullsokker hjalp da litt... Det ble litt "moon-walking" oppover... det vil si ett skritt frem og skli bakover med strake ben og panikk i blikket i angst for å falle bakover i gjørma, thi-hi! ^_^
Varden på toppen med utsikt mot Nordalsfjorden
Tror det ble litt lite luft der oppe... og helt alene. Må jo gjøre noe da, thi-hi!:P
Helt fantastisk å sitte der oppe alene en tidlig morgen... nyte utsikten, stillheten, varm kaffi og en sjokoladebit.. bare slappe av. Det var knapt et vindpust, så jeg var varm i bare t-skjorte på nesten 600 meters høyde. Utrolig at det ikke var andre der - førstemann til topps på 1. mai ;)

På veg nedover igjen telte jeg hele 14 totalt på veg oppover.. I fjellet er jo alle på hils og jeg kom i snakk med bl.a. de to første som kom meg i møte. Koselige folk som vi fant ut var i nær slekt av felles kjente. Jada Liv Janne, det var din svigerinne & svoger. Jeg ba dem hilse deg fra hun som jakter hoggorm, haha! Tidig! :D
Utsikt mot Florø og havgapet tatt litt lenger borte fra varden
Startet på veg nedover igjen - utsikt mot Eikefjorden og så Nordalsfjorden over her!
Og så er man nesten nede igjen
- fra Purkenova ser man parkeringsplassen ved hovedvegen.
Herlig dag i fjellet!

Beklager mange bilder, men tro meg - kunne lagt ut flere også, thi-hi! :D

Flotters tur, her skal jeg gå flere ganger. Jeg brukte en god time+ opp denne gangen. Jeg gikk i rolig tempo, men tok meg tid til både å knipse og se etter hoggorm. Nedover gikk det som vanlig raskere selv om jeg gjorde det samme - jeg brukte mest tid på å gå ned fra toppen pga gjørmete sti og dårlige sko. Farlig kombinasjon og det skal ikke skje igjen! :)

PS - mååå bare nevne at jeg var på fotballkamp på kvelden. Et fantastisk oppgjør i cupkampen mellom Florø SK - Sogndal hvor Florø sitt unge lag vant 3-0 og slo Sogndal ut av cupen!!! :D Fantastisk lag, publikum, god fotball og herlig stemning i det hele tatt! Tenk - Sogndal slo Rosenborg, Vålerenga og Molde.. så kom de til Florø og ble rundspilt, thi-hi!! :)

Les mer om cupbomba i
 Firdaposten, Nettavisen, Sogn Avis, Firda og NRK om du vil! Fnis :)
Mobilbilde som jeg tok av gutta etter kampen! ^_^

Ha en flott onsdag, snart helg igjen jo! :)

2 kommentarer:

Fjällripan sa...

Ojojoj vilka underbara bilder!! Nu längtar jag till fjällen! Lyckliga dej som har denna naturen omkring dej, så fantastiskt vackert!! Nu måste jag googla var detta ligger! :) men tyvärr är det nog lite för låångt bort för mej...

ha det bra :)

Liv Janne sa...

Så artig at du traff på kjentfolk :) - verda er ikkje stor! Vi var litt lenger inne i fjorden denne dagen - på Holmesetstølen, litt utanfor Naustdal. Er enig med deg i at turen frå Hatleset er finare enn frå Grov! Og ja, det er ein kjempeflott tur - derfor er det også ein av dei turane vi helst må ha med oss minst ein gong i året. Det kjekke er jo også at du kan gå til fots opp dit nesten heile året. Ha ei fin helg, Eli Kristin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...