torsdag 1. september 2011

Haukånipa (790 m.o.h)

Varde med turbok på toppen av Haukånipa, 790 m.o.h


I går dro jeg på tur med Flora Turlag til Haukånipa.
 Det er en tur som jeg har hatt lyst til å gå svært lenge, men som jeg ikke ville gå alene første gang. 
Vi var ikke mer enn 5 deltakere på turen, 2 turledere inkludert, thi-hi. 
Vi fikk iallfall kyndig guiding og informasjon undervegs. 
Turen hadde oppmøte kl 16.30, noe som trolig er i tidligste laget for de fleste som er i arbeid. 
Det var nok grunnen til at vi ble så få på tur, for været var alldeles strålendes :D


Turen starter ved enden av Haukåvatnet. Man går opp en traktorveg, ca 150 meter, 
før man kommer til Haukåstølen.
 Man passerer dette flotte Haukåtrollet på vegen opp... :)


På Haukåstølen ligger denne flotte hytta. 
Stien videre starter helt til høyre for hytta, litt utenfor bildet her. 
Det er dårlig med T-er på ruta. 
Man kan se noen få utvaskede røde T-er, men stien er god å finne og det er desto flere varder langs hele ruta. 
Man ser mot Haukånipa i bildet over her.


Utsikt mot Nordalsfjorden
- tror det er Midtbønipa ca midt i bildet her


Mot samme retning - bildet tatt fra høyere punkt på ruta


Her ruver Haukåbøra (1065 m.o.h) i all sin prakt


Utsikt nesten fra toppen av Haukånipa


Fra toppen hvor det er 2 varder - turboka er i den vestligste :D
...litt vanskelig å ta bilder i sterk kveldssol mot oss.. men klager ikke! :P


Flotte farger i fjellet - også på toppen av Haukånipa


Fin stein i berghyllene på toppen
- og som alltid ser jeg motiv overalt, f.eks. "krigeren" til venstre her :D


Nydelig høstvær
- mye kreklingbær og skrubbær

En liten foss ved parkeringsplassen


Vi brukte ca 1,5 time opp og mye mindre på veg ned igjen. 
Det er en tur som jeg ikke ville ha gått i regnvær da det vil være svært glatt på "hylla" mot toppen. 
Fin tur ellers - anbefaler den virkelig :D 
Nydelig utsikt i alle retninger. 
Les ellers mer om turen i boka Opptur Sogn og Fjordane.

For flere bilder fra turen kan du sjekke ut albumet mitt på Facebook her eller på Photobucket her.

Da ønsker jeg deg en alle tiders torsdag! :)

1 kommentar:

Fjällripan sa...

Men så himla fint, där skulle jag mer än gärna gå på tur! Vilken utsikt och jättefina bilder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...